Monday, December 20, 2010
Samtal med "mitt" försäkringsbolag
RRRRRIIIING!
-Nilsson.
-Är det Anders Nilsson jag talar med?
-Ja, det stämmer bra det.
-Detta är Trygg-Hansa, ditt försäkringsbolag.
-Jaså?
-Du har en hemförsäkring hos oss.
-Har jag?
-Ja, och nu undrar vi om du är intresserad av en tilläggsförsäkring.
-Öh?
-Den täcker alla sorters olycksfall.
-Jag är inte säker på att jag har någon försäkring hos er...
-Anders Nilsson, Lilla Regementsvägen 10...
-Nej. Där har jag inte bott på länge.
-Var bor du då?
-(X)gatan 7.
-Vad sa du?
-(X)gatan.
-Jaha. Låt mig se. Jaha, det är i den där ringen.
-Ringen?
-Ja, där ligger några hus. Som i en ring.
-Ja, det kanske man kan säga.
-Dåså. Eller nej vänta. Där står det ju redan.
-Vad?
-(Censur)gatan står där. Och Lilla Regementsvägen. I varsin ruta.
-Hade du båda adresserna till mig?
-Ja. Men nu borde det stämma.
-Vad bra.
-Dåså, den täcker allt. Även vanprydande ärr. Bara 80 kr i månaden. Ska vi inte ta och slå till med en sån då?
-Vänta ett tag? Det här är inte den där hemförsäkringen som jag fick via studentkåren?
-?
-Som jag inte bad om och inte lyckades bli av med? Fast jag hade en redan.
-?
-Men den förnyade jag ju aldrig. Är det några pengar inbetalda i år?
-Ja visst. 1200 kr.
-OK. Då måste det vara min vanliga. Ursäkta att jag var tveksam. Det lät bara inte riktigt bekant.
-Men olycksfallsförsäkringen låter väl bra? Den täcker allt utom Extreme Sports.
-Vafförnågot?
-Extreme sports. Fallskärmshoppning och bungyjump och sånt där.
-Jaha, sånt sysslar inte jag med.
-Då är det väl inga problem.
-Nej. Men hör du du. Jag tecknade den här försäkringen i samråd med mina föräldrar en gång i tiden. Och jag tror det är bäst jag tar ett snack med dem först. De har bättre koll än jag på sånt här. Och jag får kolla mina papper. Kanske jag redan har något som täcker olycksfall. Kan du ringa mig om en vecka?
-Jag kan ringa dig på Onsdag.
-Det låter bra.
-Hejdå.
-Hejdå.
*KLICK*
Mycket underligt det här. Trygg-Hansa? Det var länge sedan jag hörde talas om dem. Jag vet att min pappa brukade få brev från dem när jag var liten. De hade en livboj som logo på kuverten. Men det är länge sedan. Och Claes Eriksson sjunger om dem i sin underbara dansbandsparodi i filmen Monopol. Men inte har jag min försäkring hos dem? Det har jag inget minne alls av. Jag har min hos...vad heter de? Är jag så vimsig att jag inte minns vad jag har för hemförsäkring? Det är inte bra...
Så jag gick och kollade bland mina viktiga papper. Hemförsäkring: If... "If"? Det känner jag däremot igen. Men If och Trygg Hansa är väl inte samma sak? Nej, det är det inte. Och visst hade jag adressändrat när jag flyttade? Naturligtvis hade jag det. If hade rätt adress. Vad är detta? Jag såg med spänning fram emot Onsdagen då de skulle ringa tillbaka, och jag skulle få reda på vad som stod på. Men inget telefonsamtal kom. Möjligen ringde de på eftermiddagen när jag inte var hemma. Jag väntade och väntade. Men så en dag så fick jag ett brev. Från Trygg-Hansa.
"Det har kommit till vår kännedom att du har bytt adress. Nu har vi uppdaterat adressuppgifterna i vår databas och ber dig därför kontrollera dem och höra av dig ifall något skulle ha blivit fel."
Namn: Anders Nilsson
Adress: (X)gatan 7
Postnummer/postadress: XXX XX GÖTEBORG
Lägenhet: 1 rum och kokvrå
Personnummer: 88XXXX-XXXX
Vänta nu? 88? Det där sista stämde väl inte riktigt. 22 år? Det var jag när jag pluggade i Gamleby. Det var ett tag sedan. Nu är jag avsevärt äldre. (Om inte 40, som en av medlemmarna i fotoklubben kallade mig vid jultallrandet häromdagen) Datumet och de fyra sista siffrorna var också helt fel. Helt uppenbart var det någon annan som det gällde. Men varför hade de ringt mitt nummer? Förmodligen är min telefon fortfarande registrerad på min gamla adress någonstans. För jag betvivlar att 88:an angett mitt nummer när han registrerat sin försäkring. Och vad menade de med att de hade BÅDA mina adresser? Den nya OCH den gamla? Samtidigt ganska kul. Mig gör det detsamma. Bolaget får skylla sig själva, som bara tar ett nummer i ett register och förmodar att det är rätt person. Sånt måste man ju kolla. Men å andra sidan är det ju synd om 88:an. Tänk om hans lägenhet skulle brinna ner över jul, och så är den inte försäkrad, utan min lägenhet är det istället. Försäkringsbolaget skulle säkert kunna hitta någon ursäkt för att slippa betala på grund av detta. De brukar vara bra på sådant. Jag tänkte att jag väl fick slänga iväg ett mail till dem och förklara.
Jag gick in på företagets hemsida för att leta upp en mailadress. Det har ju alla företag nuförtiden. Trodde jag. Inte en enda adress lyckades jag hitta. Kontaktuppgifterna inkluderade postadress och telefonnummer. Jag har inte lust att slösa porto på det här. Inte heller telefonkostnader i väntan i någon lång telefonkö. Vad de däremot hade var ett formulär där man kunde fylla i Namn, Kundnummer och Telefonnummer och välja om man ville bli uppringd "Snarast" eller "Senare". Men jag har ju inget kundnummer. Jag är inte kund hos dem, även om de påstår motsatsen. Visserligen fanns det ett kundnummer i brevet, men det var ju inte mitt. Och skulle jag börja använda det, dvs utge mig för att vara den jag inte var, men de påstod att jag var, när jag skulle förklara att jag inte var den som de påstod att jag var, så skulle det bara bli ännu mer invecklat. Dessutom hade jag varken lust eller tid att sitta och vakta telefonen i väntan på att de skulle ringa upp mig. Inte ens "Snarast". Jag vet ju inte vad de menar med "Snarast". Det kan ju ta flera dagar. Så det fick vänta. Jag hade saker jag behövde göra under dagen. På kvällen skulle jag jultallra. Eftermiddagen samma dag gjorde jag mig i ordning för kvällen medan jag lyssnade på radion, ett program om folk som hade problem med sina försäkringsbolag. Trygg-Hansa nämndes. Jag kom ihåg morgonens problem, och insåg att jag behövde göra något åt saken. Men vad. Då ringer telefonen. Samma kille som någon vecka tidigare. Från "Trygg-Hansa, ditt försäkringsbolag"...
-Jaså det är DU. Där var du ju.
-Va?
-Det var väl dig jag pratade med häromveckan?
-Jo.
-Och då minns du att jag var lite osäker på om jag överhuvudtaget hade någon försäkring hos er.
-Öh...nej...
-Ni hade till exempel fel adress. Och så bad jag dig ringa upp senare, för att jag skulle kolla upp en del saker.
-Öh...
-Igår fick jag ett brev från er. Där ni hade ändrat adressen. Och då såg jag att det var fel personnummer. Det var något på 88. Och jag är född 82!!!
-Va?
-Så ni har ringt fel person. Jag har ingen försäkring hos er. Jag har min hos If.
-Oj. Det har alltså blivit något fel?
-Japp.
-Vad har du för personnummer då?
-82XXXX-XXXX
-Jaha. Du har haft försäkring hos oss. I Olofström.
-Nej det har jag inte, men där bor mina föräldrar. Så det kanske var den jag fick från studentkåren. Men den är borta sedan länge.
-Ja, det stämmer. Då får jag... be om...ursäkt då.
-Och se nu till att ni ändrar tillbaka adressen för den andre stackaren så inte han blir lidande för det här.
-Ja visst... Hej då.
-Hej då!
*Klick*
-Nilsson.
-Är det Anders Nilsson jag talar med?
-Ja, det stämmer bra det.
-Detta är Trygg-Hansa, ditt försäkringsbolag.
-Jaså?
-Du har en hemförsäkring hos oss.
-Har jag?
-Ja, och nu undrar vi om du är intresserad av en tilläggsförsäkring.
-Öh?
-Den täcker alla sorters olycksfall.
-Jag är inte säker på att jag har någon försäkring hos er...
-Anders Nilsson, Lilla Regementsvägen 10...
-Nej. Där har jag inte bott på länge.
-Var bor du då?
-(X)gatan 7.
-Vad sa du?
-(X)gatan.
-Jaha. Låt mig se. Jaha, det är i den där ringen.
-Ringen?
-Ja, där ligger några hus. Som i en ring.
-Ja, det kanske man kan säga.
-Dåså. Eller nej vänta. Där står det ju redan.
-Vad?
-(Censur)gatan står där. Och Lilla Regementsvägen. I varsin ruta.
-Hade du båda adresserna till mig?
-Ja. Men nu borde det stämma.
-Vad bra.
-Dåså, den täcker allt. Även vanprydande ärr. Bara 80 kr i månaden. Ska vi inte ta och slå till med en sån då?
-Vänta ett tag? Det här är inte den där hemförsäkringen som jag fick via studentkåren?
-?
-Som jag inte bad om och inte lyckades bli av med? Fast jag hade en redan.
-?
-Men den förnyade jag ju aldrig. Är det några pengar inbetalda i år?
-Ja visst. 1200 kr.
-OK. Då måste det vara min vanliga. Ursäkta att jag var tveksam. Det lät bara inte riktigt bekant.
-Men olycksfallsförsäkringen låter väl bra? Den täcker allt utom Extreme Sports.
-Vafförnågot?
-Extreme sports. Fallskärmshoppning och bungyjump och sånt där.
-Jaha, sånt sysslar inte jag med.
-Då är det väl inga problem.
-Nej. Men hör du du. Jag tecknade den här försäkringen i samråd med mina föräldrar en gång i tiden. Och jag tror det är bäst jag tar ett snack med dem först. De har bättre koll än jag på sånt här. Och jag får kolla mina papper. Kanske jag redan har något som täcker olycksfall. Kan du ringa mig om en vecka?
-Jag kan ringa dig på Onsdag.
-Det låter bra.
-Hejdå.
-Hejdå.
*KLICK*
Mycket underligt det här. Trygg-Hansa? Det var länge sedan jag hörde talas om dem. Jag vet att min pappa brukade få brev från dem när jag var liten. De hade en livboj som logo på kuverten. Men det är länge sedan. Och Claes Eriksson sjunger om dem i sin underbara dansbandsparodi i filmen Monopol. Men inte har jag min försäkring hos dem? Det har jag inget minne alls av. Jag har min hos...vad heter de? Är jag så vimsig att jag inte minns vad jag har för hemförsäkring? Det är inte bra...
Så jag gick och kollade bland mina viktiga papper. Hemförsäkring: If... "If"? Det känner jag däremot igen. Men If och Trygg Hansa är väl inte samma sak? Nej, det är det inte. Och visst hade jag adressändrat när jag flyttade? Naturligtvis hade jag det. If hade rätt adress. Vad är detta? Jag såg med spänning fram emot Onsdagen då de skulle ringa tillbaka, och jag skulle få reda på vad som stod på. Men inget telefonsamtal kom. Möjligen ringde de på eftermiddagen när jag inte var hemma. Jag väntade och väntade. Men så en dag så fick jag ett brev. Från Trygg-Hansa.
"Det har kommit till vår kännedom att du har bytt adress. Nu har vi uppdaterat adressuppgifterna i vår databas och ber dig därför kontrollera dem och höra av dig ifall något skulle ha blivit fel."
Namn: Anders Nilsson
Adress: (X)gatan 7
Postnummer/postadress: XXX XX GÖTEBORG
Lägenhet: 1 rum och kokvrå
Personnummer: 88XXXX-XXXX
Vänta nu? 88? Det där sista stämde väl inte riktigt. 22 år? Det var jag när jag pluggade i Gamleby. Det var ett tag sedan. Nu är jag avsevärt äldre. (Om inte 40, som en av medlemmarna i fotoklubben kallade mig vid jultallrandet häromdagen) Datumet och de fyra sista siffrorna var också helt fel. Helt uppenbart var det någon annan som det gällde. Men varför hade de ringt mitt nummer? Förmodligen är min telefon fortfarande registrerad på min gamla adress någonstans. För jag betvivlar att 88:an angett mitt nummer när han registrerat sin försäkring. Och vad menade de med att de hade BÅDA mina adresser? Den nya OCH den gamla? Samtidigt ganska kul. Mig gör det detsamma. Bolaget får skylla sig själva, som bara tar ett nummer i ett register och förmodar att det är rätt person. Sånt måste man ju kolla. Men å andra sidan är det ju synd om 88:an. Tänk om hans lägenhet skulle brinna ner över jul, och så är den inte försäkrad, utan min lägenhet är det istället. Försäkringsbolaget skulle säkert kunna hitta någon ursäkt för att slippa betala på grund av detta. De brukar vara bra på sådant. Jag tänkte att jag väl fick slänga iväg ett mail till dem och förklara.
Jag gick in på företagets hemsida för att leta upp en mailadress. Det har ju alla företag nuförtiden. Trodde jag. Inte en enda adress lyckades jag hitta. Kontaktuppgifterna inkluderade postadress och telefonnummer. Jag har inte lust att slösa porto på det här. Inte heller telefonkostnader i väntan i någon lång telefonkö. Vad de däremot hade var ett formulär där man kunde fylla i Namn, Kundnummer och Telefonnummer och välja om man ville bli uppringd "Snarast" eller "Senare". Men jag har ju inget kundnummer. Jag är inte kund hos dem, även om de påstår motsatsen. Visserligen fanns det ett kundnummer i brevet, men det var ju inte mitt. Och skulle jag börja använda det, dvs utge mig för att vara den jag inte var, men de påstod att jag var, när jag skulle förklara att jag inte var den som de påstod att jag var, så skulle det bara bli ännu mer invecklat. Dessutom hade jag varken lust eller tid att sitta och vakta telefonen i väntan på att de skulle ringa upp mig. Inte ens "Snarast". Jag vet ju inte vad de menar med "Snarast". Det kan ju ta flera dagar. Så det fick vänta. Jag hade saker jag behövde göra under dagen. På kvällen skulle jag jultallra. Eftermiddagen samma dag gjorde jag mig i ordning för kvällen medan jag lyssnade på radion, ett program om folk som hade problem med sina försäkringsbolag. Trygg-Hansa nämndes. Jag kom ihåg morgonens problem, och insåg att jag behövde göra något åt saken. Men vad. Då ringer telefonen. Samma kille som någon vecka tidigare. Från "Trygg-Hansa, ditt försäkringsbolag"...
-Jaså det är DU. Där var du ju.
-Va?
-Det var väl dig jag pratade med häromveckan?
-Jo.
-Och då minns du att jag var lite osäker på om jag överhuvudtaget hade någon försäkring hos er.
-Öh...nej...
-Ni hade till exempel fel adress. Och så bad jag dig ringa upp senare, för att jag skulle kolla upp en del saker.
-Öh...
-Igår fick jag ett brev från er. Där ni hade ändrat adressen. Och då såg jag att det var fel personnummer. Det var något på 88. Och jag är född 82!!!
-Va?
-Så ni har ringt fel person. Jag har ingen försäkring hos er. Jag har min hos If.
-Oj. Det har alltså blivit något fel?
-Japp.
-Vad har du för personnummer då?
-82XXXX-XXXX
-Jaha. Du har haft försäkring hos oss. I Olofström.
-Nej det har jag inte, men där bor mina föräldrar. Så det kanske var den jag fick från studentkåren. Men den är borta sedan länge.
-Ja, det stämmer. Då får jag... be om...ursäkt då.
-Och se nu till att ni ändrar tillbaka adressen för den andre stackaren så inte han blir lidande för det här.
-Ja visst... Hej då.
-Hej då!
*Klick*
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
2 comments:
Jobbigt med alla samtal, vill man ha en försäkring kan man teckna försäkring online.
Hej du spammare! Du har överhuvudtaget inte läst inlägget, eller hur? Du har bara googlat på "försäkringsbolag"...
Post a Comment