Tuesday, September 28, 2010

08:23 Direktrapport från min lägenhet. (Uppdateras kontinuerligt...)

Nej, det är inte måndag som det står här ovanför. Det är Tisdag. Klockan är 08:23. Det är ganska precis 15 minuter sedan jag väcktes av borrandet. De har borrat konstant med undantag för korta pauser på ett par sekunder med jämna mellanrum. Men det räknas knappt. Jag sitter just nu och försöker höra vilken bok Yukiko Duke berättar om i morgonsoffan. Men jag har tyvärr ingen aning. ag ör bar enst ka rd. Måste inte borrar också andas ibland?
08:24-08:25 Kort paus i borrandet.
08:26- Börjar igen. Jag hade gått ut i köket och hämtat lite frukost om det inte vore för att det är på den sidan de borrar. Jag har dörren stängd in dit. Det dämpar inte ljudet mycket, men i alla fall något. Dörren ut till hallen och toaletten är också stängd.
08:29:30 Nu tystnade dom.
08:30:00 Nu börjar nyheterna. Och borrandet också.
08:31 De har ändrat taktik nu är det 3 sek borrning två sekunder tyst. 3 sek. borrning två sekunder tyst. 3 sek borrning två sekunder tyst. 3 sek. borrning två sekunder tyst. 3 sek borrning två sekunder tyst. 3 sek. borrning två sekunder tyst. 3 sek borrning två sekunder tyst. 3 sek. borrning två sekunder tyst. (Innan var det längre borrningssjok. 5-10 sek. och 2 sek. paus.)
08:33 "Jimmie Åkesson" urskiljer jag mellan två borrningar.
08:34:40 Nu tystnade dom. Nu handlar det om Pirate Bay. Det är tyst nu. Vågar jag...
08:35:35 Jag hann precis ut i köket, öppna kylen och plocka ut filmjölken ur kylen innan de började igen. Nu har jag stängt dörren igen. Om ett par minuter kanske jag kan gå ut och hämta lite flingor. Eller en tallrik. En macka vore inte fel...
08:38. Paus. Nej, falskt alarm. 10 sekunder senare drog de igång igen.
08:39:20 "...går Brasilien till val" BOOOOOOOOOOORRRRRRRRRRRRRRRRR!
08:40:10 "en kropp hittades igår på Hisingen. Polisen misstänker att det är..." Regionala nyheter. Det är kanske därför det är 10 sek. borrning och 4 sek. paus som gäller just nu. 10 sek. borrning och 4 sek paus. 10 sek. borrning och 4 sek paus.
08:42:05 Paus. Nej. Bara 10 sek.
08:42:30 Pauserna är långa just nu. Jag hinner resa mig från stolen och öppna köksdörren...BOOOOOOOOORRRRRR!
08:43:40 Längre paus för vädret.
08:44:30 Trodde jag. Men nu har jag flingor och en macka. Tallrik och mjukost återstår.
08:45:30 Nils Petter Sundgren ny gäst. "Med len trut och hård käft". Det hade varit intressant att höra. Jag har fotat honom en gång. På Drömfabriken 2004. Han satt och pratade med Peter Viertel. Jag vill minnas att bilden var med i ett nummer av Filmkrets.
08:46:50. Tyst. Steg i korridoren utanför. Vågar jag hoppas?
08:49:00 Fortfarande tyst. Tro det eller ej. Frukosten på plats. Nils-Petter pratar på. Men jag hör honom knappt. Öronen känns avdomnade. Har lite svårt att koncentrera mig på vad som sägs...

Någon gång efter 10 försökte jag lägga mig att sova en stund igen. För trött för att skriva. (Tänk på att jag satt uppe och skrev till sent i natt). Då började det naturligtvis igen. Denna gång var det dock inte i lägenheten bredvid, så ljudet var inte lika högt och skarpt. En kudde under huvudet och en ovanpå löste problemet. Nu är klockan 14:30, jag har varit vaken en bra stund. Läst in mig på nyheterna lokalt i Göteborg och Blekinge, och på nationell nivå. Läst om rivningen av en korvkiosk som jag dokumenterade i somras. Bilder kommer senare i veckan. Hunnit svara på mina mail, öppna och läsa snigelposten, svarat på ett analogbrev som brådskade, ringt några likaledes brådskande telefonsamtal angående den kommande helgen och ätit lunch. Ingen borrning på åtminstone två timmar. Just nu bankar de istället. Det kan jag leva med... Dags att börja skriva...

14:31 BOOOOORRRRRRRR!!!

14:33 Tyst igen. Det vill säga inget borrande. Bara banket...Men hur länge?

19:40 är det lugnt. Har hunnit med att skriva en stund på eftermiddagen och prata lite i telefon. 18:30 började någon borra lite igen och höll på ungefär en halv timme. Men det var en klen borr, så det gör inte så mycket. Förmodligen var det inte byggjobbarna heller utan någon granne, med tanke på tidpunkten. Och apropå klen, så var det nog en helt vanlig borrmaskin. Den som byggubbarna har lär vara en mejselhammare av något slag, och är betydligt större än en vanlig borr. Det är därför väggarna skakar. Men frågan är hur länge de kommer att hålla på. Det känns som att de har hållit på så länge jag har bott här. Det är definitivt längre än ett år i alla fall. Att det sedan märks mer när jag är hemma på dagarna, som just nu, säger ju sig självt. Försöker skriva. Fortsätter ikväll efter kvällsmaten. Det kommer att bli en lång natt. Som igår. Ser inte fram emot i morgon förmiddag. Som idag...

1 comment:

hej anders, gissa vem said...

I det här bygget är det någon som har fel på sin kran och väljer med omsorg ut de mest olämpliga tidpunkterna på dygnet för att testa om kranen mot all förmodan funkar. Det gör den inte. Det låter bara EIIIIIII. sedan är det tyst tillräckligt länge för att man ska kunna hinna somna om. Sedan testar de kranen om och om igen. Så har det hållt på ett par dagar, jag anar att det är ett uthållighetstest jag medverkar i. Har nog många sömnlösa nätter att se fram emot. Men frågan kvarstår, vem fan vrider på en kran som gör att hela byggnaden vibrerar, klockan 5 på morgonen? Jag fattar inte, kan du förklara?