Thursday, September 10, 2009

Stadsvandring med Jan Jörnmark

Du känner väl till Jan Jörnmark? Mannen med de fantastiska böckerna om Övergivna platser. Jag har skrivit om honom förut här på bloggen. (T.ex här och här). När han inte utforskar Sveriges och Europas övergivna platser, så är Jan Jörnmark docent i ekonomisk historia på Handelshögskolan och Chalmers här i Göteborg...

Jan Jörnmark, stadsvandring, linnegatan, göteborg, 2009När hans nyhetsbrev damp ner i min mailbox idag, och jag såg att han skulle leda en stadsvandring i Göteborg ikväll så kastade jag mig naturligtvis på första bästa buss.

Jan Jörnmark, stadsvandring, linnegatan, göteborg, 2009Jag och ungefär 35 andra fick en spännande lektion i efterkrigstidens svenska bostadspolitik och -historia, med utgångspunkt från husen utmed Linnegatan.

Jan Jörnmark, stadsvandring, linnegatan, göteborg, 2009Om du inte redan har kollat in Jörnmarks hemsida så gör det nu. En fascinerande expose över en tid som varit, med fantastiska bilder och intressanta fakta.

P.S: Det blev ganska schysst analogkänsla i bilderna idag. Jag tror jag ska bli Leicafarbror när jag blir stor...

No comments: