Tuesday, September 8, 2009

Lunchstängt??? På apoteket???

När jag gick ner till centrum vid lunch igår för att bland annat hämta ut mitt nya recept så ville inte dörrarna till Apoteket öppna sig. Detta trots att jag tog ett par steg åt varje håll, poserade och log mitt vänligaste leende mot fotocellen ovanför dörren. Det fungerade inte heller med "Sesam öppna dig". Jag försökte få ögonkontakt med receptarien där inne, men hon betjänade en tant och ville inte se mig. Vad får jag se utanför dörren om inte en liten lapp med öppettider. Det visade sig att de två minuter tidigare hade stängt för lunch... Lunch??? Jag har väl aldrig varit med om ett Apotek som inte har öppet vid lunch? Det är ju då alla är där och handlar...

Det kan väl inte stämma? Vid närmare efterforskning ser jag att Apoteket i Olofström aldrig har lunchstängt. I Stockholm finns 39 Apotek, av vilka inget har lunchstängt. I Malmö finns 19 Apotek, av vilka inget har lunchstängt. I Göteborg finns 26 Apotek. Av dessa är det 25 stycken som inte har lunchstängt. 1 Apotek har lunchstängt. Vilket? Naturligtvis det som finns här där jag bor... Öppet 10-18, Måndag till Fredag och Stängt mellan 12.30 och 13.30. Why???

Annars är det inget fel på servicen. Trevlig och duktig personal. Var där idag, inte mindre än två gånger och det gick alldeles utmärkt, med undantag av att jag som vanligt bara fick ut hälften av den medicin jag skulle ha. Men så är det på alla Apotek. I Stockholm, Göteborg eller Olofström. De har inte tillräckligt mycket hemma. Men jag kan inte sluta grubbla över det här med öppettiderna. Jag köper inte argumentet att personalen måste äta. För det måste väl rimligtvis de på Stockholms 39, Malmös 19 och Göteborgs övriga 25 också? Vad är det för speciellt med mitt Apotek? Vad är det personalen hittar på mellan 12.30 och 13.30? Jag anar att det är något som de försöker dölja...

Apotekskonspirationen
. Låter som en hyfsad boktitel. Men lite för lång och svårläst för en film. Då skulle det snarare bli Dödligt Apotek. Eller Apotekets Återkomst. Eller, för den internationella marknaden kort och gott: The Pharmacy.

No comments: