Sunday, September 27, 2009

Skvaller från bokmässan...

Skvaller säljer och drar läsare, så här kommer därför lite skvaller från Bokmässan och svenskt kulturliv för att locka fler läsare till min blogg:

1: Flerfaldigt filmatiserad, nyligen prisbelönt svensk ungdomsboksförfattare sedd då han hade problem med bankomaten. Inga pengar till författarna - är det måhända regeringen som varit framme?

2: Omstridd fd museichef sedd under promenad ute på stan. Behövde uträtta naturbehov - hade inte råd med offentlig toalett - smet in på konstmuséet för gratisbesök. Vad annat kan en kulturarbetare göra i dagens samhälle?

Och slutligen lite konserverat skvaller från förra årets bokmässa. Jag förväntade mig stora rubriker, men det var visst bara jag som såg det... Och nu kan jag inte längre hålla tyst:

3: BarnTV-favorit från södra Sverige och min barndoms SVT - går på damtoaletten - men är MAN. Detta är säkert också ett tecken på dagens hårdnande kulturklimat, men jag vet inte riktigt hur. Förmodligen finns det något slags genusperspektiv. Och kanske lite åldersdiskriminering (personen är över 60). Och så beror det naturligtvis på den ökade fildelningen...

Längre rapport från bok- och biblioteksmässan i Göteborg - och naturligtvis årets kändisQuiz - kommer i början av nästa vecka. Missa det inte!

No comments: