Monday, September 14, 2009

Sommaren 2009: Näst sista Borgen-huset.

En gång i min barndom fanns det i Olofström ett bostadsområde som kallades Borgen. Det bestod nämligen av 4 hyreshus som låg runt en gemensam gård. Nu finns det bara ett hus kvar, för det tredje revs i somras.

Vad som 2006 såg ut såg här...

...ser nu ut så här, från ungefär samma vinkel.

Och det som såg ut så här...

...ser ut så här idag.

2003 var redan de två första husen rivna, men det bodde fortfarande folk i det tredje.

Förmodar jag, eftersom där står utemöbler och sitter en parabol. Och fönsterna på bottenvåningen var inte igenspikade ännu heller.

(Samma vy 2009) Men nu är allt borta. Parabol och utemöbler också.
Bara sten kvar. Och den kommer väl att köras iväg...

Och det kommer att se ut så här. Denna skogsbelägna fotbollsplan är i själva verket Borgens innergård idag. Det låg ett hus rakt fram och ett till höger. Jag har inga bilder från den tiden, däremot tror jag att jag har en gammal analog bild av det högra huset som stenhög i ett album någonstans...

Det sista huset såg ursprungligen ut som de andra, men är renoverat och används som elevhem för idrottseleverna på gymnasieskolan. Förhoppningsvis får det därför stå kvar ett tag.

Vi får väl se... (och du vet vad jag brukar säga)

No comments: