Tuesday, April 23, 2013

Ett inte så fullt så mystiskt telefonsamtal...

20130423 1629:
RRRIING!

JAG: -Nilsson?
HAN: -Ja, hallå hallå. Jag heter XXX och ringer från GåBort!
JAG: -Jaha...

Jaså, ni igen...Ska ni inte börja med att fråga om vad jag tycker om mitt bredband. Ni brukar göra det. Bara för att få igång samtalet och kunna leda in det på ert nya erbjudande...

HAN: -Jag ringer angående övergången till fiber vid årskiftet...

Jaså. Ingen fråga om vad jag tycker om mitt bredband. Vänta nu, vad sa du? Övergång?

JAG: -Va?
HAN: -...som du har fått information om tidigare.
JAG: -Öh? Nej...
HAN: -Bra, bra. Och då tänkte vi att...

Lyssnar du överhuvudtaget på vad jag säger? Eller har du så bråttom att ta dig igenom ditt manus att du inte hinner lyssna?

JAG: -När skulle jag ha...
HAN: ...vi skulle erbjuda dig...
JAG: -Vänta nu...
HAN: -Du har fått information om övergången?
JAG: -Nej, vad är det för någonting?
HAN: -Jaha, oj då. Jo, det är så att eftersom ni har fått fiber i ditt hus...

Jag förmodar att du inte menar isoleringsfibrerna som jag fick runt fönstret häromveckan.

HAN: -...så ska alla våra abonnenter få bredband via fiber nu istället.
JAG: -När då?
HAN: - Du ska ha fått information från Framtidens bredband om det.

Framtidens Bredband? Nu börjar jag förstå...

JAG: -Fast det har inte jag.
HAN: -Va?
JAG: -Framtidens Bredband. De har inte dragit in det till mig. Men det stämmer att det finns i huset...
HAN: -Men de har inte installerat det hos dig?
JAG: -Nej, de försökte en sommar när jag inte var hemma. Sedan skulle de återkomma. Men det har de inte gjort. Det är ett par år sedan nu.

Men hyran höjdes på grund av Framtidens Bredband. Även för mig som inte har det.

HAN: -Jaha, jag förstår.
JAG: -Och jag har inte behövt något mer bredband än det jag har. Jag får väl ta kontakt med dem. Men jag hinner inte förrän till hösten.
HAN: -Jaha, men nu ska alla över på fiber. Och då kan du få det du har, 10 MBit, fast billigare. 199 kr i månaden. Eller 169 kr om du binder dig i ett år.

Det låter onekligen bra, även om jag inte tycker om bindningstider. Men jag behöver bredband.

JAG: -Det låter utmärkt. Men, som sagt, jag har ju ingen fiber...
HAN: -Nej just det...Men vi håller på hela året, så det går bra i höst också.
JAG: -Till samma pris?
HAN: -Det kan jag inte lova. Men det tror jag. Alla ska ju över.
JAG: -Det låter bra...

Det är inte var dag man blir uppringd av GåBort för att de vill SÄNKA ens månadkostnad. Sist de erbjöd det så försökte de sänka bredbandshastigheten också. Betydligt mer än vad de skulle sänka priset. Men det var då det. Det här låter ju bra. Om jag nu bara kunnat utnyttja det. Jag börjar nästan gilla GåBort. Lite. För han har ju inte ens försökt pracka på mig någon mera Digital-TV...
HAN: -Jo, och så tänkte jag fråga. Vad gillar du att se på TV?

Åh, kulturprogram, filmer, samhällsprogram, dokumentärer, en och annan amerikansk deckare när man diskar eller bara är trött... Ja, allt möjligt. Men det orkar jag inte reda ut nu.

JAG: -Jag tittar väl på det som de har...typ...
HAN: -Playkanaler och On Demand?
JAG: -Nja...bara SVTPlay på nätet.
HAN: -Vad bra. Då har jag ett DigitalTV-paket här som jag tror kan passa dig...

Nej, du lyssnar inte. Det var väl det jag trodde...

JAG: -Men jag behöver inte mer TV. Jag har så det räcker.
HAN: -Jaha... Men då får jag tacka... och önska dig en trevlig dag.
JAG: -Tack själv.

För att du fattade så småningom...

No comments: