Monday, December 17, 2012

Ronneby mister sin Landshövding!!!

Degebergas egen Mats Sjöstrand, som gjort en utredning på uppdrag av regeringen, och som dessutom är väldigt duktig på att baka pizza, presenterade idag förslaget att halvera antalet länsstyrelser i Sverige. Blekinge och Skåne skulle i så fall slås samman, rent styrelsemässigt. Jag kan inte påstå att jag skulle gråta över det. Däremot visste jag inte om jag skulle skratta eller gråta när jag såg TV4s lista över de städer som skulle förlora sina landshövdningar:

HÄRNÖSAND
GÄVLE
VÄSTERÅS
KARLSTAD
NYKÖPING
VISBY
JÖNKÖPING
KALMAR
HALMSTAD
RONNEBY

Jag tvivlar starkt på att det står i utredningen att Ronneby kommer att förlora en landshövding. Man har nämligen ingen. Ronneby är Blekinges tredje största kommun (av fem). Staden har anor från 1300-talet och konkurrerar därmed med Sölvesborg om att vara Blekinges äldsta nu existerande stad. Residensstad i Blekinge län har man däremot aldrig varit. Efter att Blekinge blev svenskt 1658 så tillhörde landskapet en tid Kristianstads län, därefter Kalmar län. Men då Blekinge län 1683 inrättades, blev den nyligen anlagda staden Karlskrona residensstad, och det har den fortsatt med att vara sedan dess. Det är väl inte mer än rätt. Karlskrona är trots allt en nästan tre gånger så stor stad som Ronneby. Men det är kanske inte så lätt för TV4 att veta. Jag gissar att TV4 under kvällen kommer att bombarderas med arga mail från Karlskrona. Men kanske inte så många från Ronneby...

2 comments:

Anonymous said...

Säg inte det, alltid kan någon bli kränkt.

T'syf ~pl said...

Så sant, så sant...