Sunday, November 25, 2012

Ursäkta, har du en tia till lite mat?

...frågade mannen som stoppade mig på gatan utanför Nordstan. Han såg snäll och hungrig ut. Jag letade i min plånbok. "En hamburgare hade suttit fint" mumlade han. Jag hittade två enkronor och räckte över till honom. "Har du ingen tia?" frågade han. Nej, det hade jag tyvärr inte. Och han såg inte ut att ta kort heller. Då gav han tillbaka mina pengar. Han förklarade för mig att två kronor inte räckte till någon hamburgare. Sedan gick han vidare...

2 comments:

Anonymous said...

Eller så fick han se din kreation ovan... och var plötsligt inte lika hungrig.

Kan hända den bästa.

T'syf ~pl said...

Inte alls omöjligt. Häromåret träffade jag nämligen en annan man, på andra sidan Nordstan. Han bad om en slant till lite mat. Jag erbjöd honom en bit av min medhavda matsäck, men han tackade nej. Jag trodde det berodde på att föredrog drickbar potatis, men förmodligen är det som du föreslår. Och ryktet verkar ha spridit sig...