Friday, November 16, 2012
Chockbesked! Mitt bredband håller på att gå ut!!!
Vaknade imorse med en gräslig nackspärr. Har fått ta det lugnt idag. Och det är förstås inte fel. Fått en hel del nödvändiga hemmasaker gjorda. Gjort backup på bilder och filmprojekt till exempel. Och diskat. Men nackspärren hade jag gärna sluppit. Nå, vad ska jag göra nu då? Kanske berätta om det senaste mötet med mitt älskade bredbandsbolag, GåBort. Dem har du knappast missat om du brukar läsa den här bloggen. De har
försökt lura mig många gånger, och många intressanta inlägg har det
blivit. Leta bakåt i bloggen så ska du få se. Och uppenbarligen förföljer de mig till huvudstaden också. Detta lilla möte ägde rum när jag var i Stockholm förra veckan:
Promenerar genom ett köpcentrum. Mitt i gången har några personer slagit upp läger, du vet som de där som brukar försöka lura på dig telefonabonnemang eller Omega3. Om jag bara går snabbt nog...Nej, tusan...en av dem har fått syn på mig...
Försäljartyp: Ursäkta mig, har du GåBort?
Jaså, är det ni. Men eftersom jag redan har GåBort, så behöver ju inte den unge mannen värva mig, och då är det väl bara att svara ärligt, så är saken ur världen?
JAG: Ja.
F: Va? Har du?
Han verkar ärligt överraskad. Det är nog inte så många som han har lyckats fånga idag...
J: Ja, det har jag.
F: Men då har jag en present till dig. Kom...
Och så springer han bort till en dator. Jag trodde de var här för att värva nya kunder, de gamla brukar de ju plåga på telefon. I princip skulle jag kunna gå nu, för jag är på väg någon helt annanstans, och han hade så bråttom att han inte hade märkt vart jag hade försvunnit. Men det hade ju varit oartigt. Han uppför sig som folk. Det är en bra början. Det där med present tror jag däremot inte så mycket på, men det är alltid intressant att se hur ComHem...Jag menar GåBort försöker lura sina kunder... Jag lunkar bort till honom.
F: Vad är ditt personnummer?
Ska jag verkligen ge honom mitt personnummer? Ja, han ser ju rätt menlös ut. Det är nog ingen fara...
J: 82xxxx-xxxx
Han knappar in det på datorn, och se, där dyker mitt namn och min adress upp.
F: Ja, eftersom du har varit kund hos oss så länge, så har jag en present till dig.
Det sa du redan innan du visste hur länge jag hade varit kund hos er. Men å andra sidan, ni brukar säga det, även på telefon. Ni har alltid något speciellt fint erbjudande för lång och trogen tjänst. Och något lämpligt säljargument. Oftast inte helt ärligt, ibland rena lögner. Om ni inte hade resulterat i så många bra uppslag till blogginlägg hade jag sagt upp bekantskapen med er för länge sedan...
F: Och det passar ju bra, eftersom ditt abonnemang håller på att gå ut.
Gå ut? Vadå? Det är väl ett löpande abonnemang? Jag betalar varje månad. Det kan väl inte "gå ut". Men det kan vänta, låt höra, vad har du för "present" till mig nu då?
F: Jag ser att du inte har Digital-TV. Så nu ska du få GRATIS TV.
Då är du dåligt informerad. Jag har Digital-TV. Jag köpte en digitalbox av er i våras. Utan abonnemang. Bara grundutbud. Men jag har inte hunnit koppla in den. Jag tittar på mina analoga kanaler, de kostar ingenting extra. Och för någon månad sedan ringde ni och sa att den nya boxen redan var föråldrad. Jag bryr mig inte, för...
J: Jag behöver ingen mer digitalTV. Och jag har mina analoga kanaler. Mest kollar jag på SVTPlay via datorn...
F: Behöver inte?
J: Nej.
F: Men det är ju GRAAATIS!
J: Fast det där menar du väl inte riktigt. Det kostar väl pengar?
F: Öh...ja...om sex månader. Innan dess kostar det ingenting.
J: Då är det ju inte gratis.
F: Men det är ingen bindningstid. Du kan säga upp det när du vill.
J: Fast jag behöver inte mer TV. Jag har redan TV. Massor av TV.
F: Men ditt abonnemang GÅR JU UUUT?
J: Ja, du har sagt det förut. Vad menar du med att det går ut?
F: Öh...att bindningstiden snart är slut.
J: Och? Det är ju jättebra...
Det är väl knappast ett säljargument att bindningstiden ska gå ut. Det är väl jättebra att bindningstiden är slut. Det betyder att jag har stått ut med ert senaste så kallade erbjudande i 12 månader och äntligen kan välja någon annan leverantör om jag så skulle vilja. Jättebra för mig. Inte för er, naturligtvis. Att ni är väldigt intresserade av att låsa upp mig igen, det är en annan sak, men att använda det som säljargument mot mig är rent ut sagt löjligt...
F: Jaså, vad ska du göra då?
J: Ja, det vet jag inte, men i väntan på det ska jag fortsätta att betala min månadsavgift. Och så ska jag använda mitt bredband. Precis som vanligt...
F: Jag ser att du betalar 200...nånting.. Men nu får du ju TV också för de pengarna!
249 kr, för att vara exakt...
J: Men jag har redan TV.
F: Men Åååååååh!
J: Tack i alla fall. Hejdå...
Promenerar genom ett köpcentrum. Mitt i gången har några personer slagit upp läger, du vet som de där som brukar försöka lura på dig telefonabonnemang eller Omega3. Om jag bara går snabbt nog...Nej, tusan...en av dem har fått syn på mig...
Försäljartyp: Ursäkta mig, har du GåBort?
Jaså, är det ni. Men eftersom jag redan har GåBort, så behöver ju inte den unge mannen värva mig, och då är det väl bara att svara ärligt, så är saken ur världen?
JAG: Ja.
F: Va? Har du?
Han verkar ärligt överraskad. Det är nog inte så många som han har lyckats fånga idag...
J: Ja, det har jag.
F: Men då har jag en present till dig. Kom...
Och så springer han bort till en dator. Jag trodde de var här för att värva nya kunder, de gamla brukar de ju plåga på telefon. I princip skulle jag kunna gå nu, för jag är på väg någon helt annanstans, och han hade så bråttom att han inte hade märkt vart jag hade försvunnit. Men det hade ju varit oartigt. Han uppför sig som folk. Det är en bra början. Det där med present tror jag däremot inte så mycket på, men det är alltid intressant att se hur ComHem...Jag menar GåBort försöker lura sina kunder... Jag lunkar bort till honom.
F: Vad är ditt personnummer?
Ska jag verkligen ge honom mitt personnummer? Ja, han ser ju rätt menlös ut. Det är nog ingen fara...
J: 82xxxx-xxxx
Han knappar in det på datorn, och se, där dyker mitt namn och min adress upp.
F: Ja, eftersom du har varit kund hos oss så länge, så har jag en present till dig.
Det sa du redan innan du visste hur länge jag hade varit kund hos er. Men å andra sidan, ni brukar säga det, även på telefon. Ni har alltid något speciellt fint erbjudande för lång och trogen tjänst. Och något lämpligt säljargument. Oftast inte helt ärligt, ibland rena lögner. Om ni inte hade resulterat i så många bra uppslag till blogginlägg hade jag sagt upp bekantskapen med er för länge sedan...
F: Och det passar ju bra, eftersom ditt abonnemang håller på att gå ut.
Gå ut? Vadå? Det är väl ett löpande abonnemang? Jag betalar varje månad. Det kan väl inte "gå ut". Men det kan vänta, låt höra, vad har du för "present" till mig nu då?
F: Jag ser att du inte har Digital-TV. Så nu ska du få GRATIS TV.
Då är du dåligt informerad. Jag har Digital-TV. Jag köpte en digitalbox av er i våras. Utan abonnemang. Bara grundutbud. Men jag har inte hunnit koppla in den. Jag tittar på mina analoga kanaler, de kostar ingenting extra. Och för någon månad sedan ringde ni och sa att den nya boxen redan var föråldrad. Jag bryr mig inte, för...
J: Jag behöver ingen mer digitalTV. Och jag har mina analoga kanaler. Mest kollar jag på SVTPlay via datorn...
F: Behöver inte?
J: Nej.
F: Men det är ju GRAAATIS!
J: Fast det där menar du väl inte riktigt. Det kostar väl pengar?
F: Öh...ja...om sex månader. Innan dess kostar det ingenting.
J: Då är det ju inte gratis.
F: Men det är ingen bindningstid. Du kan säga upp det när du vill.
J: Fast jag behöver inte mer TV. Jag har redan TV. Massor av TV.
F: Men ditt abonnemang GÅR JU UUUT?
J: Ja, du har sagt det förut. Vad menar du med att det går ut?
F: Öh...att bindningstiden snart är slut.
J: Och? Det är ju jättebra...
Det är väl knappast ett säljargument att bindningstiden ska gå ut. Det är väl jättebra att bindningstiden är slut. Det betyder att jag har stått ut med ert senaste så kallade erbjudande i 12 månader och äntligen kan välja någon annan leverantör om jag så skulle vilja. Jättebra för mig. Inte för er, naturligtvis. Att ni är väldigt intresserade av att låsa upp mig igen, det är en annan sak, men att använda det som säljargument mot mig är rent ut sagt löjligt...
F: Jaså, vad ska du göra då?
J: Ja, det vet jag inte, men i väntan på det ska jag fortsätta att betala min månadsavgift. Och så ska jag använda mitt bredband. Precis som vanligt...
F: Jag ser att du betalar 200...nånting.. Men nu får du ju TV också för de pengarna!
249 kr, för att vara exakt...
J: Men jag har redan TV.
F: Men Åååååååh!
J: Tack i alla fall. Hejdå...
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
2 comments:
Heja heja!
This is the right blog for anyone who wants to find out about this topic. You realize so much its almost hard to argue with you (not that I actually would want…HaHa). You definitely put a new spin on a topic thats been written about for years. Great stuff, just great!
[url=http://jordanshoesaj.exteen.com/]jordans outlet[/url]
[url=http://jerseys2015.loveslife.biz/]Patriots Jersey[/url]
Post a Comment