Tuesday, September 18, 2012

Vara Station - Blue Orange


vara, station, järnvägsstation, stationshus, västergötland, blåmålat, konstverk, blått, blå, katharina grosse, sveriges största skulptur, tsyfpl, foto anders n
Vara Järnvägsstation (Foto Anders N)

Jaja, tänker du. Varförs ska han envisas med att publicera färglagda bilder av järnvägsstationer? I fel färger... Du tänker förmodligen på bilden av Borås Centralstation...eller någon av de många andra byggnader jag har fångat under mina resor och färglagt när jag kommit hem...

borås, central, station, centralstation, c, järnvägsstation, tsyfpl, foto anders n
Borås Centralstation (Foto Anders N)

Men vad gäller bilden av stationshuset i Vara, så är det inte jag som har färglagt. Det ser ut så! På riktigt! I alla fall sedan ungefär ett år tillbaka...

vara, station, järnvägsstation, stationshus, västergötland, blåmålat, konstverk, blått, blå, katharina grosse, sveriges största skulptur, tsyfpl, foto anders n
Vara Järnvägsstation (Foto Anders N)

Det är den tyska konstnärinnan Katarina Grosse, som har gjort om stationshuset till konstverket "Blue Orange". Sveriges förmodligen största skulptur. Ett härligt initiativ av Vara. En liten ort (något större än Gamleby, och ungefär hälften så stor som Olofström) och kommun mitt på Västgötaslätten, där man inte är rädda för att sticka ut, och där kulturen får lov att ta plats. Berömvärt! Att just Vara har en speciell plats i mitt hjärta vet säkert du som är trogen läsare av den här bloggen. Om du är nytillkommen kan du läsa om det här.



2 comments:

Anonymous said...

Påminner om färgen på mina jeans när de var nya. Undrar om stationen också torrfäller och blir skevt efter ett kraftigt regnoväder.

T'syf ~pl said...

Förmodligen. Vi får se. Det är väl snart dags för lite höststorm med regn...