Tuesday, September 18, 2012

En hälsning från min bredbandsleverantör...

RRRRIIIIING!

JAG: -Nilsson.

Tyst
...

JAG: -Hallå?

Ett bakgrundsljud går igång. Sus. Röster. Aha, jag förstår. Det är en säljare på ingång...
JAG -Hallå?
HAN: -Ja, hallå. Är det Anders?
JAG: -Ja, det stämmer bra det.
HAN: -Härligt. Jo, jag ringer från Comhem, din bredbandsleverantör.
JAG: -Jaha ja...

Intressant. Jag brukar numera kalla dem GåBort, här på bloggen. De brukar ringa mig på mobilen annars. Min hemmatelefon lämnar jag nämligen inte ut. Men du har tydligen hittat den ändå...

HAN: -Vi ringer runt just nu för att kolla vad du tycker om ditt bredband.
JAG: -Jaha?

Det tror jag inte alls du gör, jag tror att du försöker sälja in en ny tjänst till mig...Men vi får väl se...
HAN: -Hur fungerar ditt bredband? Allt bra?
JAG: -Det är väl så där. Det lägger av med jämna mellanrum.
HAN: -Du menar att ditt modem eller din router startar om, och att din uppkoppling därför försvinner kortare stunder?
JAG: -Ja, inte vet jag vad det beror på. Men uppkopplingen försvinner med jämna mellanrum.

Jag är ju ingen bredbandstekniker...


HAN: -Händer det här ofta?
JAG: -Ja, i princip dagligen.
HAN: -Jaha, jag förstår. Nu är det ju så att jag inte sitter på kundtjänsten. Inte just nu. Inte idag...

Nähänä. Som jag misstänkte. Du är bara försäljare. Varför skulle du annars ringa upp mig?
HAN: ...men jag gör en anteckning här. På ditt abonnemangskort. Så nästa gång du ringer till kundtjänsten så kan de se det...

Intressant. Det var ju alltid något...
HAN: ...egentligen ringer jag för att informera dig om Framtidens bredband...Blablabla Möjigheter till snabbare fiberuppkoppling...Blablabla...Möjlighet att välja olika leverantörer...blablabla...Så därför är det viktigt för oss att veta att du är nöjd med din bredbandstjänst.
JAG: -OK?
HAN: -Men som jag sa. Du får gå hem nu och känna efter, och om problemet skulle fortsätta så kommer vi KOSTNADSFRITT att göra en felsökning och skulle det vara fel på ditt modem så får du KOSTNADSFRITT ett nytt modem, och om vi ser att det är något fel på ditt uttag så kommer vi att skicka hem en tekniker till dig KOSTNADSFRITT. Låter det OK?

Vänta nu. Försökte han sälja någonting till mig nu? Det var väldigt många ord. Man vågar ju inte säga "JA" till en telefonförsäljare nuförtiden. Då vet man inte vad han skickar hem. Men nej, det gjorde han väl inte. Han försökte inte sälja någonting. Det var en mycket konstig telefonförsäljare...

JAG: -Öh...jadå...
HAN: -Då tackar jag för detta trevliga samtal och önskar dig en bra dag. -Jaha, tack det samma... *KLICK*

De där filurerna på GåBort. De har skänkt mig mycket glädje under alla år. Från allra första början. Och idag har de skickat på mig en säljare som inte försökte sälja något. Glömde han det? Eller insåg han att det var inte rätt tillfälle att få mig att uppgradera när min tjänst inte fungerade perfekt. Han pratade om Framtidens Bredband. Det är det som mina grannar har fått, men inte jag. Installatörerna envisas med att vilja komma på sommaren när jag inte är här. Bostadsbolaget hävdade att installatörerna skulle komma tillbaka senare, men det gjorde de aldrig. Trots detta har jag fått hyreshöjning. Inte för att det skulle ingå bredband, utan för att jag nu ska ha fått möjligheten att skaffa bredband. Ett bredband till. Fast eftersom installatörerna inte har installerat någon ny bredbandsmöjlighet hos mig så har ju inte mina bredbandsmöjligheter förändrats. Jag har kontaktat bostadsbolaget och frågat varför min hyra höjts utan att jag fått något bredband, men något ordentligt svar fick jag aldrig. Jag skulle naturligtvis kunna kontakta installatörerna. Förmodligen skulle de komma direkt. Men jag har inget behov av mer bredband än det abonnemang jag redan har.

Den här ickesäljande telefonförsäljaren var dock rätt skicklig, den ska man inte förneka. Lite för fort pratade han, men han lyssnade ju lite också. Och han smällde inte luren i örat på mig, som förra gången jag försökte diskutera mitt abonnemang med en telefonförsäljare från Gåbort. Hon ville bara sälja mig nya tjänster, så när jag ville diskutera de tjänster jag redan hade så blev hon oförskämd och slängde på luren. Den här killen lyssnade i alla fall, och lovade att anteckna. Men jag var tvungen att ringa in och göra min felanmälan själv ändå. Hans anteckningar gör ju ingen nytta, när jag ändå måste göra om allting själv. Speciellt med tanke på att GåBort tidigare tappat bort anteckningar i samband med mina felanmälningar. Ibland från en dag till en annan. Ja, de kan ju till och med tappa bort hela felanmälningar från en dag till en annan...Och "gå hem och känna efter" förstod jag inte riktigt heller. Ringer han på min hemtelefon måste han väl inse att jag redan är hemma...

3 comments:

Anonymous said...

Är det inte snart dags för dig att söka jobb på ovan nämnda företag?

T'syf ~pl said...

Jag vet inte det. Jag har jobbat om inte på, så i alla fall för, GåBort med jämna mellanrum sedan 2007. Men de betalar inget för det, istället kräver de mig på betalning varje månad...

Anonymous said...

Sämsta typen av arbetsgivare. Men du kanske borde göra en deal med komkurrenterna. De borde ha glädje av skarpsynta och underhållande observationer.