Wednesday, September 26, 2012

Nu IGEN?

RRRRIIING!

JAG: -Nilsson?
HON: -Hej, jag heter Judit och ringer från GåBort, din bredbandsleverantör...Är det Anders?

Där ser man. Jag pratade ju med dem i förra veckan. De ville egentligen sälja mig något nytt, som alltid när de ringer, men jag vet inte riktigt vad, för killen kom av sig när jag sa att jag hade lite strul med bredbandet. Det lägger av ibland. Han kunde inte lösa problemet men han "skrev upp det" så att nästa gång jag ringde kundtjänst så skulle de kunna se att jag hade problem. Men jag var alltså tvungen att ringa upp själv. Och felanmäla. För att de skulle kunna hitta min felanmälan...Kan det vara så att de har bättrat sig och nu ringer upp för att ta tag i mitt problem. Istället för att bara sälja nya saker. De brukar alltid börja med att fråga hur mitt bredband fungerar, eller hur jag trivs med det...

JAG: -Ja, det är jag det.
HON: -Nej men så jättebra. Och hur fungerar bredbandet?

Men det har jag ju sagt till er. Det strular. Det är väl därför ni ringer...eller?

JAG: -Öh...det är väl lite si och så med den saken. Det lägger av lite nu och då...
HON: -Ojdå...det var ju inte bra. Men...jag ser här att du har varit kund ganska länge hos oss. Har du haft samma modem hela tiden?
JAG: -Jadå. Jag har aldrig bytt. Det är samma. Visst är det så...
HON: -Då kan det bero på det. Vi brukar rekommendera att man byter var tredje år. Och är det så att det är fel på ditt modem så ordnar vi naturligtvis ett nytt. Kostnadsfritt.

Där ser man. Det här låter riktigt bra. Ska vi köra en felsökning över telefon då, eller skickar ni det nya direkt? Jag har ju, som du sa, haft det mer än tre år...

JAG: -Det låter ju jättebra.
HON: -Om du bara ringer kundtjänst, så fixar de säkert det åt dig.

Va? Ringer kundtjänst? Jag pratar ju för tusan med dig i telefon just precis nu! Nejnej, jag förstår. Du är bara säljare. Nå fröken Judit, vad ska du försöka sälja mig idag?

HON: -Vad jag egentligen tänkte fråga dig om var DigitalTV. Du har de analoga kanalerna just nu?
JAG: -Ja, och de funkar bra. Och så har jag en digitalbox från er som jag fick i våras.
HON: -Har du?
JAG: -Ja, ni ringde mig och erbjöd mig att köpa en digitalbox för endast 99 kronor plus frakt, och det var i våras någon gång. Men jag har knappt varit här sedan dess. Så jag har inte kopplat in den ännu.
HON: -Då vet du att vårt enklaste digitala utbud innehåller 8 kanaler som du själv får välja.
JAG: -Jaså?
HON: -Ja, alltså. Du har ju grundutbudet. De vanliga kanalerna. Sedan får du själv välja 8 st av alla vi erbjuder. Beroende på vad du har för specialintressen.
JAG: -Jaså. Det har jag aldrig hört...

Nej. Så var det inte alls sagt. Jag minns speciellt att jag blev mycket besviken när jag fick min digitalbox. När jag läste informationen så fick jag se att den inte alls innehöll mitt grundutbud, dvs de kanaler jag hade analogt. Jag har 1,2,3,4,5,6,7,8 och 9. Och Kunskapskanalen och SVT 24 och Öppna kanalen och ett par till. Digitalboxen innehöll, när inledningserbjudandet tog slut efter någon månad, bara 1,2,4,6, Kunskapskanalen och SVT24. Vill jag minnas. Jag tyckte att de borde ha nämnt det, så jag kontaktade dem. Då sa de att jag kunde titta på de andra kanalerna analogt. Och det hade de ju rätt i. 

Sedan skickade de mig en e-faktura på sitt största abonnemang (Alla kanaler) som jag hade haft gratis den första tiden. Utan att jag hade bett om det. Nu skulle jag plötsligt betala för något jag aldrig hade velat ha. Men det löste sig. Men som sagt, digitalboxen innehöll inte hälften av alla kanaler jag hade analogt. Det är väl därför jag inte brytt mig om att koppla in den ännu... Men om nu fröken Judit säger att det ingår 8 kanaler som jag får välja själv så låter det mycket bättre. Då kanske jag borde koppla in det där lilla tröskverket då...

HON: -Har du inte hört det? Jovisst. 8 kanaler. Som du väljer själv. Du kan dessutom byta fritt varje månad. Till 8 andra.
JAG: -Jaha. Ja, det låter ju jättebra.
HON: -Tittar du mycket på Sport?
JAG: -Nej, inte det minsta.
HON: -Nej, men det finns mycket annat att välja på också. Det är ju bra att välja själv, så slipper man alla skitkanaler...

Skitkanaler? Jaså, du kallar de kanaler ni själva erbjuder för "Skitkanaler". Det var ju faktiskt lite roligt.

JAG: -Ja, det är ju bra.
HON: -Men du behöver ju en ny digitalbox.
JAG: -Ny? Ni sålde ju en till mig för ett par månader sedan. Den borde väl räcka alldeles utmärkt.
HON: -Jamen, det är väl en sån där silverfärgad?
JAG: -Inte vet jag. Den ligger fortfarande i lådan.
HON: -Jomen det är det. Och då har du ju varken Play-tjänster eller On Demand.

Nej. Och? Jag tror jag inte säger så mycket mer från och med nu. Jag vet vart du är på väg. Jag har inget behöv av att bege mig dit. Jag håller tyst, om du inte ställer några direkta frågor. Jag låter dig prata på. Du verkar tycka om att prata. Och jag vet att såna som du blir obekväma när det blir tyst i andra änden av luren. Jag är tyst... Tysta leken börjar nu...

HON: -...öh...Jo, och så är det ju så att du är en stamkund hos oss. Det kan jag se här...

Stamkund? Den var bra den...

HON: -...öh...och då erbjuder vi paketpris. Du har fast hemtelefon? Ja, det har du ju, för det är den vi pratar på...

Ser man på. Fröken Judit är smartare än sin kollega häromdagen.

HON: -Är det Telia du har hemtelefonen hos?
JAG: -Nej, den är digital. Jag menar bredbandstelefoni.
HON: -Jag förstår. Och den kostar en del förmodar jag.
JAG: -Nej, inte precis. Den kostar 49 kr, och det får jag ringa för också. Jag har aldrig betalt mer än 49 kronor någon månad. Jag är mycket nöjd med den.

Dessutom har de en utmärkt kundtjänst och supportavdelning...Till skillnad från er...

HON: -Ja, det förstår jag. Men i vårt paket så är bredbandstelefoni gratis. Du kan välja själv om du vill behålla ditt gamla nummer...

Klart jag vill behålla mitt nummer. Jag har inget som helst behov av att byta. Jag har ingen avsikt att byta varken nummer eller leverantör. Vad är det egentligen du vill ha sagt, fröken Judit?

HON: -Du betalar 249 kr i månaden för ditt bredband? Är du nöjd med hastigheten?

Ja, det stämmer bra. Sedan ni tvångshöjde både hastigheten och avgiften. Sedan försökte ni smygsänka hastigheten igen. Men det är en annan historia...

JAG: -Jodå, hastigheten är jag helt nöjd med. Mer behöver jag inte ha i alla fall.
HON: -Jaha. Hehe. Det var ju bra det. Då tillkommer det alltså bara 200 kronor i månaden för digitalTV:n.

Gör det? Har jag sagt att jag vill köpa något? Jag ville bara ha de 8 valbara kanaler som tydligen ingick i min digtalbox.

HON: -Vilket alltså skulle betyda 449 kr i månaden. Men eftersom du är STAMKUND så får du de första 6 månaderna gratis! Hur låter det?
JAG: -Det låter som att jag skulle betala nästan dubbelt så mycket mer i månaden än jag gör nu. För ett bredband som jag redan har. Bredbandstelefoni har jag också redan. Och TV-kanalerna har jag. Analogt. Dessutom har jag en digitalbox som jag nyss köpt från er, som jag inte ens har hunnit börja använda men som tydligen redan är för gammal. Nej, jag tror jag klarar mig rätt bra som jag har det.
HON: -Jaså?
JAG: -Dessutom tycker jag att ni ringer väldigt ofta. Jag pratade med en kollega till dig i förra veckan.
HON: -Jaså? Om vad då?
JAG: -Jag vet inte riktigt vad han ville. Vi pratade mest bredband.

Ja. Så mycket att han glömde vad han skulle sälja till mig. Det är väl därför du ringer idag, kan jag tänka...

HON: -Ojdå. Ja, men då ska jag se till att du hamnar på vår lista över folk som redan är uppringda. Så dröjer det ett tag innan vi ringer igen.
JAG: -Tack, det låter bra.
HON: -Och du ska ha tack för att du tog dig tid att lyssna i alla fall...Trevlig kväll!
JAG: -Tack detsamma...

Han som ringde i förra veckan, och som jag gav beskedet att mitt bredband strulade, skulle "skriva upp det" på mitt abonnemangskort. Vad nu det är. Så att kundtjänst kunde se det när jag ringde upp dem för att felanmäla. Vad nu det skulle vara för nytta. Men den här tjejen kunde uppenbarligen inte se det. För det var ju en nyhet för henne. Så det var väl som vanligt. GåBort tappar bort felanmälningar på ett par dagar. 

De där 8 valbara kanalerna som hon pratade om, och som intresserade mig. Jag har kollat upp dem nu på företagets hemsida. De ingick inte alls i deras grundutbud. De ingår däremot i deras billigaste abonnemang, det som hon försökte sälja till mig. Och det är en viss skillnad. 248 kr i månaden närmare bestämt. Något billigare i paketpris. 200 kr om man får tro Judit. 

Jag är van vid att alla som ringer från ComHem...jag menar GåBort inleder sina samtal med "Du har bredband hos oss. Hur fungerar det?". Det är väl en logisk inledningsfras från företaget man har abonnemang hos, att de undrar vad man tycker om deras tjänst. Men när man sedan säger vad man tycker, och framförallt vad man har för problem, så gör de ingenting åt det. De bryr sig inte ett skvatt om mig som kund. Det är bara en tom fras. Jag är bara någon som de ska lura på något mer. Det känns inte alls bra. Jag vet att de som ringer egentligen inte alls jobbar på GåBort, utan bara är inhyrda från ett telefonförsäljningsbolag. Men från min synvinkel är de representanter för företaget, speciellt eftersom de presenterar sig som sådana. Och då förväntar jag mig att de ska gå att framföra synpunkter till dem. Viktiga synpunkter.

Annars var tjejen trevlig. Men som sagt, hon lyssnade inte alls på vad jag sa. Som vanligt. Hon tog inte upp mina synpunkter. Som vanligt. Hon ljög. Fick det att låta som att jag hade något jag inte hade. För att sedan säga att jag måste betala för det. Och hon avslöjade (oavsiktligt) att den box de sålde till mig som ny för några månader sedan, i själva verket var en antikvitet. Men som sagt, hon var ju i alla fall trevlig. Hon slängde inte luren i örat på mig. Det är ju positivt...

No comments: