Sunday, July 1, 2012

Vem bestämmer över vem?

När jag öppnade Firefox fick jag ett meddelande där det stod att:

Du kan inte surfa på Internet än.
Tidsgränserna för idag gör att du inte kan surfa på Internet.
Du måste ha tillåtelse om du vill använda Internet nu direkt.


Jag uppdaterade nyligen mitt antivirusprogram. Tydligen innehåller det nu en funktion för att kunna begränsa internetanvändandet. Det är väl bra, om man har barn som man inte vill ha ute rännande på nätet om nätterna. Jag har dock inga barn, och min dator används bara av mig. Och nu får jag inte surfa efter klockan 20.00 på vardagar, eller efter 22.00 på helgdagar. Det har antivirusprogrammet bestämt. Det går naturligtvis att ändra, men jag har aldrig bett om några tidsbegränsningar överhuvudtaget. Jag förstår inte riktigt hur programtillverkarna har tänkt där. Det borde väl vara JAG, och inte dom, som bestämmer över när JAG har tillåtelse att surfa på MIN dator. Eller har jag missuppfattat något? De kunde ju faktiskt ha frågat först, innan de började begränsa min tillgång till min personliga egendom...

No comments: