Friday, July 13, 2012

Tillfälligt stopp i skånsk resa...

Som du kanske har anat av tidigare inlägg, så har min Skånska resa 2012 påbörjats nu. Att starta den var lättare sagt än gjort, vilket jag kommer att berätta om i ett inlägg i en nära framtid. Första resan gick bra, men sedan blev det stopp. I ungefär två veckor. Sedan har det blivit ett par resor. Idag har jag till exempel besökt kommunen med Skånes största flaska, och inte oväntat fick jag resa hem i förtid på grund av huvudvärk. Bild av flaskan kommer inom kort... Tidigare i veckan var jag en sväng i Lund. Det var på vägen dit som jag träffade på de glada filurerna i föregående inlägg. Den resan gick helt utan förseningar. Hemresan gick också bra. I alla fall till och med Kristianstad. På vägen ut från Kristianstad, strax före Nosabykorsningen, så tvärbromsade tåget. Och då menar jag verkligen TVÄRBROMSADE. En barnvagn som stod mittemot mig välte och det ryktades om att en konduktör flög genom vagnen bredvid. Jag tänkte omedelbart på Nosabyolyckan 2004. Då var jag i Gamleby, men jag vet att minst en före detta kurskamrat till mig från Introduktionskursen i Filmvetenskap från Kristianstad Högskola, som jag läste ett år tidigare, var med på olyckståget. Hon intervjuades i tidningen efteråt. Men det var ingen fara den här gången. Det var bara så att vi hade kommit till en järnvägskorsning där bommarna var nedfällda...

tågstopp, stopp i tågtrafiken, stopp vid järnvägskorsning, nedfällda bommar, järnvägsbom, foto anders n, tsyfpl
Stopp vid järnvägskorsning på grund av nedfällda bommar...
(Foto Anders N)

Där stod vi i ungefär en kvart (bara precis så länge att jag missade min anslutande buss i Bromölla och fick vänta en timme på nästa) tills lokföraren kom på att bommarna inte gällde honom. Fast han skyllde på en trasig kompressor. Säkert... Varför skulle den gå sönder just precis vid bommarna?

No comments: