Thursday, December 1, 2011

1 december: Minns du KabelTV-bolaget? (Jubileumsinlägg)

Minns du kabelTV-bolaget? Min allra första bloggföljetong, när bloggen var alldeles ny. För snart fem år sedan. Jag hade precis flyttat till min studentlägenhet, och hade strul med TV:n. När jag försökte felanmäla blev det ännu värre. De tappade bort en massa felanmälningar, och krävde(!) att jag skulle arbeta gratis åt dem. Och en ryslig tid tog det. Om du går in på inläggen från februari och mars 2007, så finns det mycket roligt att läsa där. Börja med det första.

Sedan har företaget ringt mig lite nu och då. Kommit med olika erbjudanden, som jag inte har varit intresserad av. Ibland har de till och med ljugit, för att försöka att få mig att nappa. På sistone har de mest skickat SMS. Det senaste kom idag. Det brukar stå ungefär: Vi har ett rysligt bra erbjudande, speciellt för dig. Vill du veta vad det är? Ring oss ikväll före 22... De har väl insett att det blev för dyrt att hålla på och ringa till mig, när jag inte ville ha deras erbjudanden. Bättre då att jag skulle ringa. De vill gärna att jag ska göra jobbet åt dem, det har jag märkt förut. När jag flyttade till min nya lägenhet skaffade jag även bredband från dem. Inte för att jag hade så goda erfarenheter av dem, utan av den enkla anledning att det var deras kabel som fanns i huset när jag flyttade in. Så det var enklast så. Det senaste året har bostadsbolaget lovat att jag skulle få en kabel till att välja på. Men den kommer ju aldrig... Nåväl, eftersom jag nu har både kabelTV och bredband hos företaget, har de haft än fler anledningar att kontakta mig. Och kontaktat mig har de gjort, det har bara inte blivit av att jag har skrivit om det. Det ska jag åtgärda nu. Och eftersom jag har både kabelTV och bredband från dem, så känns det dumt att kalla dem kabelTV-bolaget. Från och med nu kommer jag att kalla dem GåBort. Det känns bättre för mig...

Sommaren 2010, blev jag uppringd av en tjej, som sa att hon ringde från GåBort. Jag är inte säker på vad hon hette, men jag tror hon hette Judit. Judit frågade vad jag tyckte om mitt bredband. Jo, sa jag det fungerade väl OK. Det tyckte Judit lät trevligt. Sedan sa hon att hon hade ett bra erbjudande till mig. Jag hade ett ganska långsamt Bredbandsabonnemang vid detta tillfälle. 2 MBit. Ett så kallat SMALL. Nu hade de uppgraderat SMALL till 5 MBit. Betydligt snabbare. Mitt var fortfarande 2, men alla nya kunder som skaffade SMALL fick 5 MBit. Till samma pris som jag betalde för mina 2. Det hade jag noterat när jag läst företagets reklam. Nu erbjöd Judit mig att uppgradera mitt gamla SMALL, till ett nytt SMALL. Och dessutom ge mig Bredbandstelefoni, och Digitala TV-kanaler. Till ett bra paketpris. Jag bad att få fundera på saken, och Judit sa att hon skulle ringa tillbaka senare...

Jag funderade på erbjudandet. Naturligtvis ville jag ha så snabbt bredband som möjligt för de pengar jag betalade. När jag bodde i studentlägenheten ingick det 10 MBit bredband i hyran. Det är bra med snabb uppkoppling. Bredbandstelefoni hade jag redan. Till en fast, låg, månadskostnad som jag även får ringa för. Jag har inte lyckats hitta någon billigare, och de har snabb och bra kundservice. Till skillnad från GåBort. TV-kanaler hade jag också. Inte digitala, men analoga, och jag trodde inte de skulle bli mycket bättre av att digitaliseras. Det är ju samma program ändå. Jag har en gammal Tjock-TV, så jag tror inte jag skulle se någon större skillnad i bildkvalitet heller. Då var inte paketpriset intressant, för det var dyrare än jag betalade för bredband + telefoni vid det tillfället. Men som sagt, Bredband SMALL (för 199 kr/mån) var numera 5 Mbit, fast jag bara fick 2 för mina 199 kr/mån.

Någon vecka senare blev jag återigen uppringd av Judit från GåBort. Hon undrade om jag hade tänkt över hennes erbjudande. Jag sa att jag hade tänkt över det, och att jag varken behövde telefoni eller digitala TV-kanaler. Däremot ville jag gärna ha de 5 Mbit bredband som jag betalade för men inte fick ut. Judits reaktion var något oväntad. Hon fnös. Och sa sedan med en synnerligen arrogant ton:
-Jameeen. Det fattar väl duuuuuu. Att inte jaaaaag kan göra något åt deeeeeeet. Jag sitter ju bara här på kampaaaaanj. Adjöööööö!
Och så slängde hon på luren.

Nej, min bästa fröken Judit. Det fattar jag inte alls. Jag pratade med dig som representant för ett företag som jag köper en tjänst av varje månad. Det var som representant för detta företag du presenterade dig när du ringde upp mig. Jag trodde faktiskt att du pratade med mig i egenskap av företagets kund. En kund som ville diskutera och uppgradera tjänsten jag betalar för. Jag trodde att du och företaget såg mig som kund. Du förklarade för mig att ni ser mig som en idiot som ni ska sälja en ny produkt till, och som är helt ointressant för er när jag inte gör det. Jag har misstänkt det förut, så tack för att du klargjorde det för mig.

En tid senare blev jag uppringd av en kille från GåBort. Han undrade om mitt bredband fungerade bra, De brukar inleda samtalen så. Sedan undrade han om jag kände till att SMALL numera var 5 MBit, fast mitt bara var 2. Jo, det hade jag knappast kunnat missa. Sedan undrade han om jag också ville att mitt SMALL skulle vara 5 MBit, för samma månadskostnad. Det var väl så självklart att jag inte behövde svara egentligen. Naturligtvis vill jag ha alla Mbit jag betalar för. Den här killen erbjöd sig ordna detta, bara jag gick med på 12 månaders bindningstid till. Det var jag väl inte så sugen på egentligen, men jag ville ha mina Mbit. Och jag fick dem också. Till samma månadskostnad, fast med 12 månaders bindningstid. GåBort skrev på sin hemsida att inget av deras abonnemang nu var mindre än 5 MBit/s. Det var då det.

I mars i år blev jag uppringd av en kille från GåBort. Jag minns inte riktigt vad han hette, men jag tror det var Judas. Judas undrade om jag trivdes med mitt bredband. Jodå, sa jag. Bredbandet är det väl inget större fel på (det är allt falskspel runtomkring...). Judas sa att han hade ett riktigt fint erbjudande till mig. Två månaders gratis bredband och telefoni! Sedan skulle det kosta 145 kr per månad, det vill säga en sänkning på ungefär 25% från mitt nuvarande bredbandspris på 199. Min bredbandstelefoni kostar 49 kr/mån. Totalt skulle jag spara en 100-lapp i månaden tänkte jag. Naturligtvis fick jag behålla samma hastighet. Dock tillkom en tillvalstjänst för telefonin på 64 kr/mån och Nummerpresentation 15 kr/månaden. 12 månaders bindningstid, naturligtvis. Nummerpresentationen kunde jag välja bort. Det skulle ge mig en månadskostnad på 209 kr/mån jämfört med mitt dåvarande 199+49 för telefonin=248 kr. Det blev ju faktiskt billigare. Det var också i samma veva som min teledosa fick spel och började ringa upp mig mitt i natten utan anledning. Telefonibolaget hade lovat en ny dosa, men den hade inte kommit ännu. Det här erbjudandet från GåBort lät ganska attraktivt. Det lät förvånansvärt bra för att vara från GåBort. Jag borde ha anat något. Men jag tänkte bara att det var billigare, och att jag (förhoppningsvis) skulle slippa att bli uppringd mitt i natten av en teledosa som inte ville prata med mig. Eftersom jag hade 14 dagars ångerrätt, var det ju bara att slå till. Judas gnuggade nog händerna där han satt...

Dagarna gick. Jag började fundera. Visserligen var kostnaden billigare. Men förmdligen fick jag inte ringa för de 64 kr/mån. Det fick jag ju för mina nuvarande 49 kr/mån. Jag får alltså aldrig dyrare teleräkning än 49/mån. Jag gick in på GåBorts hemsida och undersökte saken. Jag fick det till att det nog skulle tillkomma en samtalskostnad, men den var inte så hög. Förmodligen skulle det gå på ett ut i slutändan.

Några dagar sedan fick jag ett brev från GåBort. De tackade för min beställning. Det första jag noterade var att det stod "Frakt 97:- tillkommer" en bit ner på sidan. Frakt? För vad? Jag tänkte att jag nog fick kontakta dem och fråga vad som stod på. Sedan läste jag vidare:

"Tack för din beställning! Härmed bekräftas att du per den 20110322 beställt följande tjänster från (GåBort). Tillvalstjänst Alltid och Nummerpresentation. De 2 första månaderna betalar du 0:-/mån, därefter ord pris 64:-/mån, Nummerpresentation för 15 kr i månaden med 2 fria månader, Telefoni och Bredband 1 Mbit/s för 0:-/mån i 3 månader, därefter 145:-/mån i 12 mån."

Jaså? Två fria månader på telefonin och tre på bredbandet? Det var ju bättre än utlovat... Men vänta nu??? Bredband 1 Mbit/s!!!! De j-larna försökte smyga igenom en sänkning av min bredbandshastighet. Judas, den lögnaren, sa ju uttryckligen att "Naturligtvis får du behålla din gamla hastighet." Detta var ingen rabatt. I själva verket försökte de sänka hastigheten 80%, men sänkte bara månadskostnaden 25%. Det påstods visserligen att det även ingick telefoni i de 145 kronorna, men det var ju egentligen inte sant, för telefonkostnaden på 64 kr/mån tillkom ju utanför den summan. Och hur var det nu med det där fina påståendet att ingen av deras abonnemang var lägre än 5 MBit? Det var också en lögn. Lita aldrig på Judas, och Judit, och GåBort...

Jag skickade omedelbart ett mail till GåBort (Nej, jag ringer dem inte längre. Något har jag lärt mig av alla tidigare kontakter med dem...):

Jag blev uppringd av er för ett tag sedan och ni gav mig ett erbjudande. Jag har redan bredband hos er (Small 5) för 199kr/mån. Ni skulle sänka det priset till 145 kr och så skulle jag få bredbandstelefoni för 0 kr/mån. Det lät fördelaktigt. Nu har jag fått brev från er där det står att ni ska ge mig bredband 1 Mbit. Det skulle betyda att ni sänker min bredbandshastighet med 80%. Det sa ni aldrig något om, och jag är naturligtvis inte intresserad av någon sänkning av hastighet.
Jag är följaktligen inte längre intresserad av ert nya erbjudande, och då 14 dagar inte gått sedan jag mottog ert bekräftelsebrev så säger jag härmed upp avtalet med det nya erbjudandet.

Och fick snabbt svar, snabbare än förväntat:

Det var tråkigt att höra att du blev felinformerade av våra Telemarketing Säljare.
Vi har nu ångrat din beställning och du kommer gå tillbaks till ett 5mbits Bredband för 199:-


"Felinformerad". Visst. Ljög, det var vad han gjorde. Judas... Vid det här laget verkar GåBort ha insett att det inte gick att fånga mig med krok. Oavsett hur fint bete de än använde. Det fanns bara en sak för dem att göra. Nu i början av hösten fick jag ett brev. Där stod det att man hade nu skulle dubbla min bredbandshastighet. Nu till 10 MBit/s. Bara så där. Och det var ju inte fel. Men vad handlade det egentligen om? Jo, naturligtvis att de samtidigt skulle passa på att höja månadskostnaden. Till 249 kr/mån. Det var alltså en höjning av hastigheten med 100% och en avgiftshöjning bara med 25%. Ett helt OK erbjudande. Men observera att detta var inget erbjudande, utan bara en information om vad de skulle göra. Om jag inte accepterade höjningarna, så fick jag säga upp bredbandsabonnemanget "utan kostnad". Antingen gör du som vi säger, eller så får du gå...

Jag stannade kvar. Det var ju mycket bredband för pengarna. Även om jag egentligen hade varit fullkomligt nöjd med det jag hade. 50 kr/mån är kanske inte så mycket för de flesta, men det är det för mig. Allting hände under samma period som datorn strulade, och de nya datorerna strulade. Ja, du vet vad jag menar. Du har läst om det. Så jag orkade inte bråka. Nu så här i efterhand kan jag notera att mitt utlovade 10 MBit Bredband aldrig har gått högre än 7,5. Idag när jag testade, låg det på 6,39. Så den där utlovade höjningen på 100%, den var nog inte riktigt sann, den heller...

COMHEM COM HEM COMHEM COM HEM COMHEM Bredband bredbandstelefoni uppringd kundtjänst telemarketing telefonförsäljare

2 comments:

Com Hem AB said...

Hej,

Det här var verkligen ingen rolig läsning. Självklart ska det inte gå till på det sätt som du har varit med om gång på gång.

Det stämmer att vi vid en tidpunkt inte sålde lägre hastighet än 5 Mbit/s, med undantag för just det erbjudande du beskriver, det är inte okej om säljaren har lovat dig att behålla din tidigare hastighet i samband med att du tog del av erbjudandet.

Vi genomför nu en migrering av våra äldre bredbandsabonnemang och sedan en tid nysäljer vi inte lägre hastigheter än 10 Mbit/s, med undantag för vissa bundlade erbjudanden. Detta betyder att många kunder får nya hastigheter på sina bredbandstjänster nu.

Vi vill gärna se över ditt ärende och se över vad vi kan göra för att förbättra din hastighet på uppkopplingen.

Kontakta oss gärna genom formuläret nedan så ser vi till att någon ringer dig för att hjälpa dig med din uppkoppling.

www.comhem.se/socialmedia

Med vänlig hälsning
Johan Wester
Kundservice

T'syf ~pl said...

Jag tänker inte kontakta er genom någon gräddfil. "Kontakta oss den här vägen, för då vet vi att vi har misskött oss förut, och att vi måste smöra lite extra för dig nu..." Jag behöver inte bli smörad för, jag vill att ni ska hjälpa mig, och alla andra kunder på ett korrekt vis, och det redan vid första kontakten med er...