Sunday, August 22, 2010

Till minnet av en gammal trotjänare...

Olofström då och nu. BLT skrev i veckan om att Holje Musikklasser har fått nya fräscha lokaler. Det var på tiden. Den gamla musikpaviljongen vid Högavångsskolan har gjort sitt.

Högavångsskolan musikpaviljongen paviljong baracken holje musikklasser olofström foto anders nJag vet inte om någon längre minns när den gamla träkåken sattes upp bredvid skolan. Den har funnits där så länge jag kan minnas. Förmodligen ett bra tag dessförinnan också. Den kan inte ha varit tänkt som något annat än en tillfällig lösning, och sedan blev den bara kvar...

Högavångsskolan musikpaviljongen paviljong baracken holje musikklasser olofström foto anders nFöljaktligen var den kvar när Holjeskolan lades ner, och musikklasserna och vi andra elever flyttades upp till Högavångsskolan. Musikklasserna flyttade in i paviljongen och har varit där sedan dess. Jag hade mina musiklektioner i årskurs nio härinne. Många gånger har jag stått och väntat på lektionen under taket utanför. Ett slags motsvarighet till italienarnas loggia.

Högavångsskolan musikpaviljongen paviljong baracken holje musikklasser olofström foto anders nI den lilla undanskymda vrån mellan paviljongen och skolan sågs på den tiden (1997) både elever och personal från övriga delar av skolan stå och tjuvröka (rökning är ju som bekant inte tillåtet på skolans område). Mellan pelarna skymtar huset där jag höll till när jag sedan kom tillbaka som praktikant efter gymnasiet. Ett och ett halvt år tillbringade jag där. Det är snart tio år sedan nu. Jag var ofta på besök i musikpaviljongen också, speciellt när det drog ihop sig till musikaler och konserter som skulle filmas och fotograferas.

Högavångsskolan musikpaviljongen paviljong baracken holje musikklasser olofström foto anders nMycket musik har skapats i paviljongen. Här ser ni dåvarande klass 9A öva inför 2003 års musikal, som hette Jukebox. Många elever har kommit och gått. Många minnen bär de med sig.

Högavångsskolan musikpaviljongen paviljong baracken holje musikklasser olofström foto anders nNu finns bara minnena kvar. Av paviljongen...

Högavångsskolan musikpaviljongen paviljong baracken holje musikklasser olofström foto anders n...och taket med alla träpelarna.

Högavångsskolan musikpaviljongen paviljong baracken holje musikklasser olofström foto anders n
(Foto Anders N 2003, 2009, 2010)

No comments: