Friday, January 22, 2010

Saknat hus i förorten...

Nåväl, precis som jag skrev i det tidigare inlägget så var jag och handlade idag. Jag såg ett TV-team nere på torget. Undrar vad de gjorde reportage om. Mötte min fastighetsskötare som hade bytt till elbil med hytt istället för flakmoped. Förmodligen av samma anledning som jag idag bytte från gammal höstjacka till inte fullt så gammal vinterjacka. Temperaturen alltså. Det är ganska kallt nuförtiden. Ett tag trodde jag att det var slut på kalla vita vintrar här i landet, men det verkar ha vänt tillbaka.

Jag tog en sväng bort förbi biblioteket. Mellan det och skolan fanns det när jag flyttade hit ett mysigt hus. Det såg ut ungefär så här:

Bergsjön medborgarkontor rivet 2009
En rosa trälåda, jag vet. Ganska sliten med flagnad färg och så. Inte så vackert. Men utbygget i grön kopparplåt tyckte jag var så fint. Det var en sådan kontrast mot alla betonglådorna runtomkring. Utbygget var nog det snyggaste huset i hela Bergsjön tyckte jag.

Bergsjön medborgarkontor rivet 2009
Så det var väl därför de var tvungna att riva det. Man började bakifrån dock, så...


Bergsjön medborgarkontor rivet 2009
...in i det sista hoppades jag att de skulle spara utbygget. Man skulle kunna ha haft ett café där.

Bergsjön medborgarkontor rivet 2009
Men det sista jag såg på väg till tåget före jul, var att hela huset jämnats med marken.


Idag var grävskopan och alla rivningsrester borta. Endast staketet och ett lager snö återstod.

Du vet vad jag brukar säga: Varför måste de ha sönder allting?

No comments: