Thursday, April 16, 2009
Inte nu igen!
Terje Hellesö är en av Sveriges intressantaste naturfotografer. Jag läste på hans blogg att han nyligen blivit bestulen på en bild. En konstnär har utan tillstånd, målat av en av hans bilder (spegelvänd) och säljer reproduktioner av den på sin hemsida. Det är tråkigt, men ganska vanligt nuförtiden, och jag hade väl inte reagerat om jag inte hade börjat läsa kommentarerna till hans inlägg. Dessa argument om att "fotografering bara är att trycka på en knapp". Som om att skriva en roman bara är att trycka på datortangenter om och om igen i ett år eller två. Och om att fotografier inte skulle kunna betraktas som konstnärliga verk, eftersom det bara handlar om att fånga verkligheten rakt av (och "det kan väl alla göra"). Det är naturligtvis helt fel:
1: Fotografi handlar inte om att trycka på en knapp. Det handlar om att vara på rätt plats vid rätt tillfälle. Om att välja bästa sätt/tillfälle att fånga ett speciellt motiv. Största delen av tiden man lägger ner som fotograf är den som det tar att hitta rätt motiv och rätt sätt att fånga det.
2: Det är följaktligen inte motivet (haren) som Terje har copyright på, utan på det speciella sätt som han valt att skildra den på. Det kan mycket väl finnas 1500 andra fotografer som fotograferat samma hare före och efter Terje gjorde det, och lika många målare som målat av den före och efter. Men för att resultatet skulle se ut precis som hans bild så måste fotografen/målaren ha stått precis där Terje stod, precis när han stod där. Och det borde ju Terje ha märkt i så fall...
3: Konstnären tar betalt för sin kopia. Om avmålandet skett för rent privat bruk så hade ingen utomstående fått reda på det, och förmodligen hade ingen brytt sig heller. Som det är nu så vill hon ha betalt för verket, och då är det en annan sak. Om man tar någon annans arbete utan att varken fråga eller betala för det, och sedan säljer det vidare som sitt eget, då är det stöld. Och nej, det är inget argument att konstnären har lagt ner x antal timmar på själva målandet, lika lite som det är intressant hur många timmar det tagit Terje Hellesö att trycka ner avtryckaren.
4: Vad gäller verkshöjd så handlar det naturligtvis om på vilket sätt man valt att skildra något. Och om man tillför något eget. Om jag är i Stockholm och tar en bild på Stockholms stadshus, så anser jag mig inte ha rätt till byggnaden, men till min bild. Om den får en verkshöjd avgörs om jag tillför något när jag skapar den, om jag lägger till något eget i bilden, eller om jag skildrar motivet på något sätt som skiljer den från alla andra miljoner bilder av Stockholms stadshus. Om jag letar upp en bild av Stockholms stadshus på nätet, och kopierar den rakt av, så blir det inte någon verkshöjd, oavsett om jag spegelvänder den eller hur lång tid det tar för mig att fotografera/måla av bilden.
5: Framförallt så kunde hon ha frågat först. Eller skrivit ut att målningen baserats på ett foto av Terje. Då hade hon visat respekt för hans arbete istället för att bara ta det. Hon lägger ju inte ut sina tavlor utan att det framgår att det är hon som målat dem, eller hur?
1: Fotografi handlar inte om att trycka på en knapp. Det handlar om att vara på rätt plats vid rätt tillfälle. Om att välja bästa sätt/tillfälle att fånga ett speciellt motiv. Största delen av tiden man lägger ner som fotograf är den som det tar att hitta rätt motiv och rätt sätt att fånga det.
2: Det är följaktligen inte motivet (haren) som Terje har copyright på, utan på det speciella sätt som han valt att skildra den på. Det kan mycket väl finnas 1500 andra fotografer som fotograferat samma hare före och efter Terje gjorde det, och lika många målare som målat av den före och efter. Men för att resultatet skulle se ut precis som hans bild så måste fotografen/målaren ha stått precis där Terje stod, precis när han stod där. Och det borde ju Terje ha märkt i så fall...
3: Konstnären tar betalt för sin kopia. Om avmålandet skett för rent privat bruk så hade ingen utomstående fått reda på det, och förmodligen hade ingen brytt sig heller. Som det är nu så vill hon ha betalt för verket, och då är det en annan sak. Om man tar någon annans arbete utan att varken fråga eller betala för det, och sedan säljer det vidare som sitt eget, då är det stöld. Och nej, det är inget argument att konstnären har lagt ner x antal timmar på själva målandet, lika lite som det är intressant hur många timmar det tagit Terje Hellesö att trycka ner avtryckaren.
4: Vad gäller verkshöjd så handlar det naturligtvis om på vilket sätt man valt att skildra något. Och om man tillför något eget. Om jag är i Stockholm och tar en bild på Stockholms stadshus, så anser jag mig inte ha rätt till byggnaden, men till min bild. Om den får en verkshöjd avgörs om jag tillför något när jag skapar den, om jag lägger till något eget i bilden, eller om jag skildrar motivet på något sätt som skiljer den från alla andra miljoner bilder av Stockholms stadshus. Om jag letar upp en bild av Stockholms stadshus på nätet, och kopierar den rakt av, så blir det inte någon verkshöjd, oavsett om jag spegelvänder den eller hur lång tid det tar för mig att fotografera/måla av bilden.
5: Framförallt så kunde hon ha frågat först. Eller skrivit ut att målningen baserats på ett foto av Terje. Då hade hon visat respekt för hans arbete istället för att bara ta det. Hon lägger ju inte ut sina tavlor utan att det framgår att det är hon som målat dem, eller hur?
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment