Saturday, April 4, 2009

Den sjungande korpen (och den skrattande spårvagnsföraren...)

Var på filmpremiär igår kväll. För ett knappt år sedan såg jag Korpen på Göteborgs stadsteater och igår var det alltså premiär för Jonas Myrstrands dokumentär Den sjungande korpen, om föreställningen och dess stjärna, Freddie Wadling. Filmen kombinerar Myrstrands stumfilmspastischer från föreställningen med snapshots bakom kulisserna och stämningsfyllda musiknummer. Två plågade själar ställs mot varandra, Edgar Alan Poe och Freddie Wadling. Allt i högt tempo och uttrycksfullt klippspråk. Lou Reeds "Perfect day" tolkas av Wadling och bildsätts av filmaren på ett sådant sätt att helt nya budskap framträder i låten. Myrstrandkännare ser också med förtjusning hur små fragment ur hans tidigare filmer letar sig in i bakgrunden och smälter samman med helheten...

En upplevelse som varmt rekommenderas, och jag hoppas på en snar visning på en biograf eller TV-kanal nära dig. I väntan på det kan du se en trailer här:



...och läsa mer på Jonas Myrstrands hemsida här.

På väg ut från biografen knäppte jag ett par bilder, och vid närmare betraktande så tror jag faktiskt jag känner igen några av de som stod där utanför. Kan du känna igen någon?

hagabion, biograf, göteborg, kväll, wadling, den sjungande korpen, cinemaUtanför Hagabion, Göteborg. 20090403

Efteråt promenerade jag bort till Järntorget för att hoppa på en 11:a hemåt. Men det kom aldrig någon. På grund av en vattenläcka vid Hagakyrkan så skulle trafiken ledas om och spårvagnen istället gå från en reservhållplats på andra sidan torget. Det stod på informationstavlan. Så jag gick bort till reservhållplatsen, och efter en stund kom en spårvagn...och körde rakt förbi mig! Jag tittade förvånat på hur den försvann ner för Linnegatan innan jag gick tillbaka till ursprungshållplatsen. Kanske jag hade läst fel. Men nej, det stod fortfarande att det var reservhållplatsen som gällde. Torget var fullt med folk som var osäkra på vart de skulle ta vägen. Jag gick till reservhållplatsen igen och ställde mig och väntade. Strax svängde en 11:a runt hörnet från Första Långgatan. Den här gången klev jag ut en bit i gatan för att han skulle se mig, inte framför vagnen, men ändå en bit ut. Jag ser föraren, en ung kille. Han tittar sig omkring, på människorna och kaoset, sedan skrattar han...och kör rakt förbi hållplatsen han också...Skitstö---!!!

Så småningom kommer en tredje också, ingen 11:a men ändå. Och stannar. Och jag åker med den bort till centralen där jag hittar en 7:a som tar mig nästan hela vägen hem...

No comments: