Sunday, June 26, 2016

Har det varit midsommar?

Jag har tidigare nämnt här på bloggen att det inte brukar firas någon midsommar i min familj. Förutom kanske lite extra god mat. För övrigt vandrar jag oftast ner till Holje Park och tittar på folkdansarna och smågrodorna där. I år har det inte ens blivit tid till några dylika. Inte på grund av ovilja till festligheter utan snarare tvärtom. Familjen förbereder en större festlighet till nästa helg och därför byttes hela midsommarhelgen ut mot en storstädningshelg...

Men för att du som läser den här bloggen ska få känna dig lite midsomrig kommer här en bild av riktig svensk midsommar som jag tog häromåret:

midsommar svensk sverige riktig svensk äkta svensk misommarstång majstång öl alkohol supa superi mulet regn grått grå moln våt vått regnig
Riktig svensk midsommar... (Foto Anders N)

I morgon har jag för avsikt att göra en mycket kort tur till mitt andra hem i Göteborg för att samla upp några lösa trådar som jag inte hann med sist. Och förhoppningsvis hinna samla på mig en eller två tågförseningar på vägen. Att jag missade midsommarhelgens stora skånska förseningar grämer mig förstås något otroligt. Sedan tillbaka ner igen för festförberedelser... 

Apropå midsommar. Det är nu precis ett år sedan jag invigde min Instagram. Också det med en bild av äkta svensk midsommar. Efter en något knackig start gick uppdateringarna ganska bra, framför allt under min resa i september. Sedan kom den rysliga hösten och därefter den förskräckliga våren och någon gång under allt detta la dessutom mitt mobilabonnemang av. Men jag lyckades återuppliva det under min senaste norrländska resa. Vad passar då bättre en dag som denna att även återuppliva mitt Instagramkonto. Om några minuter ska jag lägga in inte mindre än två bilder. En nytagen samt en klassiker som du tidigare sett här på bloggen. Båda med midsommaranknytning. Min plan för Instagramkontot är fortfarande att det ska bli en modern motsvarighet till min numera nedlagda bildblogg. Du som varit med ett tag kanske kommer ihåg den. En plats för visuella experiment, fotografiska infall eller en bild som bara är riktigt snygg. Till skillnad från den här bloggen, där det sker mer genomtänkta samtidsstudier, reserapporter, vardagssurrealism och dumheter...

Ja, om du undrar, även dumheter kan vara mycket genomtänkta...

No comments: