Monday, June 20, 2016

Fullkomligt otroligt (men sant...)

Blekingetrafiken Sommarkort
Idag har jag gjort min första egna sommarutflykt för i år. Utflykten i sig var föga minnesvärd. Det som var minnesvärt var att jag gjorde den med ovanstående kort...

I sex år har jag gjort skånska resor med rabatterat sommarkort. För ungefär 650 kronor har man kunnat resa fritt i hela Skåne mellan 15 juni och 15 augusti. Under dessa sex år har Blekingetrafiken envist hävdat att det inte går att sälja ett liknande kort i Blekinge. I stället har jag för motsvarande period, för de fåtal kilometer jag reser mellan föräldrahemmet i västra Blekinge och gränsen till Skåne, tvingats lösa två månadskort till standardpris. Månadskort som tillsammans kostar mer än kortet som fungerar i hela Skåne under två månader.

I år har Blekingetrafiken äntligen tagit sitt förnuft till fånga och skapat ett likadant sommarkort som Skånetrafiken. Fria resor i hela länet från 15 juni till 15 augusti. Till ungefär samma pris som Skånes. Vilket inte gör det fullt lika prisvärt, då Skåne är fyra gånger större än Blekinge, men det känns ändå synd att klaga. Det är ett alldeles utmärkt erbjudande!

Det som är ännu märkligare är att de båda korten är kompatibla. Skånes och Blekinges. Om man har ett av varje, som jag nu har, kan man resa utan problem även över länsgränsen. På riktigt! Jag provade idag! Hurra!

Tidigare hjälpte det ju inte, som du kanske minns, att man hade ett kort för resor i hela Skåne och ett för resor i hela Blekinge. Jag provade det också. Man var ändå tvungen att lösa en extra biljett för att ta kunna ta sig över gränsen. Något annat var helt omöjligt. I alla fall enligt de båda trafikbolagen. Trots att motsvarande resa inte var några som helst problem när jag reste mellan Västra Götalandsregionen och Värmland...

No comments: