Wednesday, January 21, 2015

En klimatsmart resa till Jämjö, på andra sidan Blekinge...

Skickade paket häromveckan. Till Jämjö. Jag vet inte om du känner till Jämjö. Det är ett litet samhälle i östra Blekinge, strax öster om Karlskrona. Ungefär 2500 invånare. Sommaren 2011 gjorde jag en Blekingeresa. Besökte små och stora samhällen. Knappt något av dem har hittills letat sig in på bloggen. Jag vet inte riktigt varför. Tidsbrist som vanligt förmodar jag. Jag besökte fyra samhällen i Karlskrona kommun. Dock inte Jämjö. Därför har jag inte någon bild att illustrera detta inlägg med...

Jo, vänta. Sommaren 2006 följde jag med Hiroshima Amplifiers och fotograferade dem när de spelade på en minifestival i någon by utanför Karlskrona. Vad jag minns var där knappt någon publik, men bra ljus och gott om utrymme att röra sig. Ljus och utrymme är ju några av de viktigaste faktorerna för att få bra bilder, näst efter bra motiv, men också det man oftast saknar som rockfotograf. Jag utnyttjade tillfället och fick ihop några av mina bästa rockbilder någonsin. Vid närmare kontroll inser jag nu att det måste ha varit i Jämjö. Vad kul. Jag har varit i Jämjö! Det hade jag ingen aning om... Jag borde ha passat på att fotografera omgivningarna lite mer. Men jag kunde ju inte veta då att jag skulle skriva det här inlägget nu. Nåväl, du får hålla till godo med en överblicksbild jag tog av festivalområdet...

Jändelfestivalen, Jändelskolan, Jämjö, festival, rockfestival
Jändelfestivalen, Jämjö, 2006 (Foto Anders N)

Hursomhelst. Åter till paketet Jag skickade det med Jifver. Du vet, det där företaget som är lite billigare än Posten, och som mina vänner på GåBort ofta använder sig av. Det tar lite längre tid på sig än Posten, men eftersom de är så mycket billigare så gör det ingenting. 

"Ditt paket levereras vanligen inom 2-4 arbetsdagar. Lite beroende på inlämningstid och var i landet du bor kan det ibland ta 1-2 dagar extra."

Den 30:e december, som var en tisdag, bokade jag frakten via nätet. Någon timme senare gick jag ner med paketet till det lokala ombudet här i Olofström. För övrigt kan det vara värt att nämna att Olofström ligger nästan så långt västerut man kan komma i Blekinge. Och Jämjö ligger som sagt långt österut. Sedan blev det nyår. Därefter fredag. Det var en arbetsdag. Sedan helg, två dagar. Efter två arbetsdagar, det vill säga på Måndagen den 5:e januari, gick jag in på Jifvers hemsida. Knappade in kollinumret för att se hur långt paketet hade kommit. Rimligtvis borde det befinna sig någonstans mellan Bräkne-Hoby och Ronneby, det vill säga ungefär mitt i Blekinge, det vill säga ungefär mittemellan Olofström och Jämjö. Men det stod inte något om det. Det enda som stod var att:

30/12 12:28 Frakt bokad
30/12 14:28 Paketet är skickat av avsändare. På väg till sortering.

Märkligt. Hur långt kan det vara till sorteringen? Sedan kom Trettondagsafton och Trettondagen. Trettondagen är ingen arbetsdag, trots det nådde paketet nu fram till sortering.

7/1 13:32 Paketet har sorterats (Borås)

Vänta nu? Borås??? På den tredje arbetsdagen, torsdagen, skickades det från sorteringen...

8/1 04:30 Paketet är på väg till ombud. Invänta avi.

...och på den fjärde arbetsdagen, fredagen, kom det fram.

9/1 12:09 Paketet finns hos ombud.

Så de höll tiden. 2-4 arbetsdagar, sa de. 4 arbetsdagar tog det. Att de 4 arbetsdagarna motsvarade 10 faktiska dagar, på grund av ovanligt många helgdagar under den aktuella veckan är naturligtvis inte Jifvers fel. Men jag kan inte låta bli att undra om det verkligen är klimatsmart att köra ett paket från Olofström till Jämjö - en sträcka på ungefär 10 mil - via Borås. Det vill säga en total sträcka på minst 50 mil. Inte konstigt att det tar fyra arbetsdagar...

Nåväl. Posten är ju inte bättre. Som du kanske minns...

No comments: