Wednesday, October 30, 2013

Nedblåsta grenar, översvämningar, tågkaos och strömavbrott (Göteborg efter stormkaoset)

regnig fönsterruta, regnigt fönster
Igår morse, efter den stora stormnatten, vaknade jag tidigt. Inte av det förväntade trädet genom fönstret utan av en morgonpigg okänd dam som ringde mig på mobilen 45 minuter innan väckarklockan. Samtalet bröts omedelbart då batteriet i telefonen var slut. Sedan var det inte lönt att somna om. Fönstret var fortfarande helt och jag beslutade mig för att gå ut och dokumentera resterna av Göteborg. Dagen efter stormkaoset. Jag såg framför mig hur stan skulle vara full av nedblåsta träd, kaos i bil- och tågtrafik, människor som förlorat sina hem, andra människor som försökte lappa ihop resterna av sina och inte minst alla strömavbrott som talades om i TV:s morgonsoffa. Det tog en stund innan jag lyckades ta mig ut. Inte på grund av någon kvardröjande storm, men väl på grund av regn, åska och hagel. De senare två är annars ovanliga i slutet av oktober. Så småningom blev det uppehåll, och jag gick ut...

nedblåst gren
Jag hann bara några meter ner mot torget innan min väg stoppades upp av en nerblåst gren.

översvämning
Nere vid torget var det översvämning.

löpsedel, stormkaos, simone
Löpsedlarna talade sitt tydliga språk. Förvånansvärt nog så gick bussen trots allt, och jag åkte ner mot centrum.

odinsplatsen, odinplatsen
Trafikkaos vid Odinsplatsen.

inställda tåg, tågkaos
Två tåg var inställda på grund av ovädret. Öresundståget från Skåne, och 11:50 från Örebro. 12:00 från Örebro gick som vanligt...

trasig biljettautomat
Inte bara Öresundståget var bortblåst. Hela biljettautomaten var blåst.
göteborgs central, cd-centralen
Det samma gällde för CD-centralen. En av stans bästa affärer för den som vill köpa nya eller begagnade skivor. Nu helt försvunnen. Hela lokalen, i ena änden av järnvägsstationen var urblåst. Resterna av affären påstås ha landat nere på östra hamngatan, 300 meter åt sydväst.

rea
I en närliggande lokal förkunnade stora illavarslande röda anslag vad som stod på.

gångtunnel, tunnel, nordstan
Gångtunneln till Nordstan hade skadats svårt, och en man på stege med limpistol gjorde sitt bästa för att lappa ihop den temporärt.

nordstan
Inne på Nordstan samlades folk som blivit hemlösa på grund av stormen, och spelade musik för att samla ihop pengar till sin överlevnad. Några strömavbrott syntes dock inte till. Jag letade och letade i en hel timme. Tills det började regna igen. Men inga strömavbrott. Istället hittade jag en loppis, där jag valde att INTE köpa ett exemplar av Shakespeares Stormen för 10 kr. Sedan åkte jag hem.

tvättstuga
Där hittade jag till slut strömavbrottet. Dörren till tvättstugan stod öppen, och även om det lyste i taket var båda tvättmaskinerna stendöda. Det var hål i väggen, slangar och sladdar och skit och damm överallt. Beskåda stormens offer... Eller är det bara så att inte bara den 28:e utan även den 29:e infaller mellan den 23:e och 25:e oktober i år?

Naturligtvis är det bättre att varna lite för många än för få. Och jag förnekar inte att det har stormat i Sverige. Helsingborg och Halmstad verkar ha hamnat mitt i stormens väg. Skogar för 800 miljoner har fallit och många på landsbygden har blivit strömlösa. Trygghetslarmen i Karlskrona slutade fungera. Men i Göteborg har det inte varit någon storm. Även om löpsedlarna påstår det...

No comments: