Sunday, October 13, 2013

Fuliluringsupport (Datorproblem, del 2)

RRRIIIING!!!
JAG: -Nilsson?
OKÄND DAM: -Good day to you sir, and how are you?

Engelska? I min telefon. Mycket ovanligt. Har nog knappt hänt sedan de ringde från Florens. Och det här låter inte som någon filmfestival. Det är en väldigt dålig linje. Sprak och knaster och massor av röster i bakgrunden. En mycket stark brytning på damen som ringer också. Indisk? Eller kanske någots slags afrikanska. Det verkar skumt...

JAG: -And who might you be, and why do call me?
DAM: -I am calling you from MICROSOFT...

Va?

DAM: ...we know you're having problems with your computer. Your MICROSOFT Windows computer.

Ja, nog har jag haft problem med min dator. Dock inte något med programvaran, utan ett rent mekaniskt problem. Jag har inte lyckats åtgärda det ännu, men det är på gång. Det är i vilket fall inget som man kan lösa över telefon. Hur skulle det gå till? Ska de SMS-a över nya tangenter till mitt tangentbord?

DAM: ...I am calling you from Microsoft in Australia to help you fix the problem. Let me first prove to you that we are legitimate Microsoft. Please switch your computer ON...

Australien? Med den dialekten? Visst bör det väl finnas några indier i Australien, men... Allvarligt talat, jag har bara väntat på det här ögonblicket. Man har väl hört om de där fuliluringarna som ringer upp lättlurade typer och påstår att de är från Microsoft och att man har problem med datorn. Sedan luras man att låta dem fjärrstyra datorn, och sedan går det helt åt... Microsoft ringer aldrig upp. Hur skulle de kunna göra det? De har inte ens mitt telefonnummer. De vet inte ens att jag har en dator. Jag skriver fortsättningen av samtalet på svenska istället, för underlättad läsning:

JAG: -Problem? Det har jag inte märkt.
DAM: -Nej sir, det märker ni inte. Men vi här på MICROSOFT har fått signaler att er dator har blivit infekterad av dåliga program. När ni laddar ner musik och bilder så följer det med dåliga program som förstör er dator. Ni märker inte det, men jag kan visa er.
JAG: -Jaså? OK.
DAM: -Sir. Slå på er dator.

Intressant att se hur de går till väga. Inte för att jag tänker låta dem komma i närheten av min dator. Men de kan ju få prata på ett tag. Jag spelar dum...

JAG: -Den är på.

För det är den.

DAM: -Bra. Sir? Kan ni se ert tangentbord?

Ni tror visst inte bara att jag är dum, utan blind också?

JAG: -Ja.
DAM: -Ser ni, längst ner till vänster...Sir?
JAG: -Öh...ja?
DAM: -Ser ni en C T R L - tangent?
JAG: -Ja.
DAM: Ser ni, till höger om den, en WINDOWS-tangent.
JAG: -Ja.
DAM: -Tryck ner den, och tangenten R. R står för ROBOT.

Nej. R står i det här fallet för RUN. Eller KÖR på svenska. Då får man upp en ruta där man kan skriva in textkommandon. Det gör jag i princip aldrig, men när jag började använda datorer, för snart 20 år sedan, så hände det ibland. Så det kan jag väl göra. Trycker windows-tangenten och R...

JAG: -OK.
DAM: -Vad ser ni nu?

Ja, vad ser jag. En ruta som man kan skriva kommandon i. En textruta. Vad heter det på engelska?

DAM: -Sir? Är ni kvar.

Jadå, var inte orolig. Guldkalven har inte rymt ännu. Han sitter här fortfarande lydigt och väntar på att bli slaktad...

JAG: Jadå.
DAM: -Ser ni en box, med en annan box i?
JAG: -Ja, det kan man ju säga.
DAM: -Och den lilla boxen är en box ni kan skriva i?
JAG: -Ja.
DAM: -Skriv i den boxen: C N D. Och tryck ENTER.

(Egentligen sa hon C M D, men med hennes taskiga uttal och den dåliga förbindelsen så hörde jag fel...) OK, då skriver jag. D N C. Trycker ENTER,

JAG: -OK.
DAM: -Vad ser ni?
JAG: -"Det går inte att hitta filen"

För det var helt sant. Det gick inte. Jag fick bara upp ett felmeddelande.

DAM: -Ursäkta ett ögonblick Sir, så ska ni få tala med min chef.
JAG: -OK.

Prassel, sprak. Efter några sekunder kommer en man i luren. Med samma tjocka dialekt. Två stycken indier på samma företag...

MAN: -Goddag. Sir. Hur mår ni?
JAG: -Bara bra.
MAN: -Vad ser ni på er skärm?
JAG: -Ursäkta. Jag hör er inte. Vad sa ni? Kan ni prata högre?
MAN: -Naturligtvis. Jag frågade VAD SER NI PÅ ER SKÄRM?
JAG: -Det står att "det går inte att hitta filen"
MAN: -Jaha Sir. Ni måste skriva in C M D. C som i China. M som i MOTHER. D som i DAVID.

Jag plockar fram textrutan igen och skriver denna gång in D M C.

JAG: -Sedan då?
MAN: -Tryck ENTER

Jag trycker ENTER:

JAG: -OK.
MAN: -Vad ser ni?
JAG: "Det går inte att hitta filen"
MAN: - Skrev ni verkligen CMD?
JAG: - Javisst.
MAN: - Skriv det en gång till. Läs sedan upp för mig vad ni har skrivit...
JAG: - C som i CAESAR. M som i MOTHER...
MAN: - Nejnejnej. C som i CHINA.

Jävla fjant...Ursäkta svordomen...

JAG: -OK. C som i CHINA. M som i MOTHER. D som i DAVID.
MAN: - Tryck ENTER. Vad ser du?
JAG: -"Det går inte att hitta filen."
MAN: -Du gör något fel någonstans. Men jag vet inte vad. Vi får prova på något annat sätt...
JAG: -OK.
MAN: -Öppna din webbläsare. Google alltså.

Jag öppnar webbläsaren. Google är startsidan.

MAN: -Skriv nu i rutan: www.ammyy.com

Jag börjar skriva texten i Googles sökfält. Jag får omedelbart ett antal förslag från Google. De flesta handlar om AAMMYY SCAM. Men det visste jag väl redan. Att det var fråga om SCAM. Det vill säga bedrägeri. AAMMYY känner jag inte till, men det verkar vara en tjänst som används för att fjärrstyra datorer. Säkert praktiskt i supportsammanhang, och de varnar själva på sin hemsida för folk som missbrukar den genom att ringa och påstå att de är från Microsoft. Åter till samtalet.

MAN: -När du söker, vad får du för träff längst upp?

Första sökträffen leder till AAMMYY:s hemsida. Jag hoppar avsiktligt över den och börjar läsa om en av de andra, en diskussion på Microsofts riktiga hemsida, om just de här bedragarna...

JAG: -Microsoft Community AAMMYY Sca....
MAN: -Nejnejnej. Den längst upp. Vad står det där?
JAG: -AAMMYY? Den ser väldigt konstig ut. Och jag har redan glömt varför jag skulle gå in där.
MAN: -Sir. Du har ett ALLVARLIGT FEL PÅ DIN MICROSOFT DATOR.
JAG: -Nej inte alls, den fungerar precis som vanligt.
MAN: -Jodå, det är massor av fel på den. Vi måste åtgärda det nu. Om vi inte hade upptäckt det nu så hade den gått sönder när du startade den idag.
JAG: -Öh?

Det där var väl inte helt logiskt. Det var ju ni som uppmanade mig att starta den. Fast just i mitt fall var den var förstås redan startad...

MAN: -Eller så kanske den går sönder i morgon. I vilket fall så måste vi rätta till det här nu.
JAG: -Men varför ska jag gå in på AAMMYY. Är det inte bättre att jag går in på er egen sida? Microsoft.com?
MAN: -Det handlar om "the language barrier". Din dator är på svenska. Det förstår inte vi...

Så det hade inte varit bättre av Microsoft, jag menar er, att låta en svensktalande datanisse ringa upp mig istället? Det finns nämligen svensktalande datanissar. Jag känner flera stycken...

JAG: -Men varför ska jag gå in på en helt annan sida. Kan vi inte lösa det via Microsofts hemsida istället?
MAN: -Nej. Microsoft är bara ett VARUMÄRKE.
JAG: -Jaha, ni är inte Microsoft. Ni är en underleverantör som utför den här tjänsten på deras uppdrag?

Är du nu lite smart, så säger du "ja".

MAN: -NEJ! VI ÄR MICROSOFT! MICROSOFT I CANBERRA, HUVUDSTADEN I AUSTRALIEN!

Idiot...


JAG: -Australien? Microsoft ligger väl inte i Australien?
MAN: -Jo Sir. Huvudkontoret ligger i Förenta Staterna, men serviceavdelningen ligger i Australien.
JAG: -Men jag kan inte minnas att jag har lämnat mitt telefonnummer till Microsoft. Hur har ni fått tag på det?

För jag lämnar aldrig ut mitt hemnummer. Det står visserligen i telefonkatalogen, men jag lämnar aldrig ut det. Då lämnar jag mobilnumret. Och även det ganska sällan. Och jag har aldrig lämnat något av numren till Microsoft.

MAN: -När ni köpte er dator, så minns ni att ni fyllde i ett kort...
JAG: -Nej, jag minns ganska väl att jag INTE fyllde i det där kortet...
MAN: - Jo, det är klart ni gjorde. Hur skulle vi annars kunna ha det?

Ja, som jag ser det finns det två sätt. Antingen telefonkatalogen, eller så har ni bara slagit det på måfå.

JAG: -Vet ni överhuvudtaget vad jag heter?
MAN: -Jovisst. Låt mig se. Ni heter Mr Anders Nilsson. Eller hur?

OK, telefonkatalogen alltså...

MAN: -Och hur skulle vi annars kunna veta att ni hade en Microsoft Windows Dator?

Jag tror att om man tar ett nummer på måfå i den svenska telefonkatalogen, så är chansen ganska stor att personen som svarar har en dator i hemmet. Enligt en undersökning 2011 fanns det fler datorer än personer i svenska hem. I mitt hem finns det till exempel dubbelt så många datorer som personer. Det vill säga två. Majoriteten av alla datorer i västvärlden har Windows. Andelen Mac-användare är inte stor, och andelen som kör Linux eller något annat indie-operativsystem är statistiskt försumbar. Det är därför en ganska säker affärsidé att ringa folk på måfå och påstå att det är fel på deras "Microsoft Windows Computer".

MAN: -Kan ni nu vara snäll och gå in på Google och skriva in...
JAG: -Alltså allvarligt talat. Hur korkad tror du att jag är?
MAN: -Öh?
JAG: -Tror du inte att vi har tidningar i Sverige?
MAN: -Va?
JAG: -Tror du inte vi läser artiklar varje dag om sådana här bedrägerier?
MAN: -Sir, detta är inget bedrägeri...
JAG: -Så fort jag skriver in AAMMYY på Google får jag ju upp hundratals artiklar om er och era "Scams".
MAN: -Very well...

*KLICK*

Detta hände för någon vecka sedan. Sedan dess har jag inte hört något av dem. Om de ringer dig, så hoppas jag du vet vad du ska göra. Du ska svara: "I am an officer of the swedish police, and this line is tapped". Jag ångrar att jag själv inte var lite mer förberedd. Man kunde ju ha hittat på något riktigt kul. Det viktigaste är väl egentligen att man låter dem hålla på ett tag. Det är ju deras teleräkning. På nätet kan du hitta många exempel på härligt kreativa människor som spelat in sina samtal med dessa fuliluringar. Min favorit bland svenskarna hittar du här. Min favorit, alla kategorier, hittar du här.

Förresten så passade jag på att maila mitt telefonbolag. Nej, inte GåBort, de har jag bara TV- och Bredband hos, utan mitt telefonbolag. Jag frågade om de kunde hjälpa mig och ta reda på vilket nummer som fuliluringarna ringde från. Som alltid från deras kundtjänst och till skillnad från GåBorts, fick jag ett snabbt och bra svar. Fuliluringarnas nummer var: 007182010310. Landsnummer som börjar på 7 är förvånansvärt nog inte Indien, utan förmodligen Ryssland eller någon däromkring liggande före detta sovjetstat. Men förvisso inte Canberra, Australien. Om man googlar på numret, kan man se att jag är långt ifrån den ende de har ringt till... Dessutom, om man letar en stund bland kommentarerna på sidan jag nyss länkade till, så får man förklaringen till det mest befängda telefonsamtal jag någonsin fått. Det var tydligen fuliluringarna det också...

No comments: