Monday, February 11, 2013

Försenad första rapport från uppfärd och ankomst till Göteborg...

Tiden går fort. Nu börjar jag komma på plats här i Göteborg igen. Har haft min första tvättid idag. Det bör väl vara ett tecken om något på att rutinerna börjar fungera igen. Fick utnyttja nästan hela också. Det var bara de första tio minutrarna av mitt inbokade pass som en av mina grannar tyckte att de hade mer nytta av än vad jag hade...

Jag kom upp lagom till Filmfestivalen, som du säkert märkt på de senaste inläggen. Det kommer något festivalinlägg till snart. Men jag har ju inte berättat något om min uppfärd, innan festivalen. Det kom bort i hastigheten. Resan gick faktiskt utan något större problem. Jag åkte regionaltrafik hela vägen, från Olofström till Göteborg. Det går faktiskt, och det är betydligt billigare än att boka vanlig biljett. 272,80 kostar resan på Skånetrafikens hemsida, om man har JOJO-kort. En hundralapp till får man hosta upp för samma resa om man bokar den via SJ. Som egentligen inte alls har med resan att göra, för det är Skånetrafikens buss och sedan Öresundståg hela vägen. Med byte i Bromölla och Lund. Bytet i Lund känns inte riktigt välplanerat dock. Sex minuter har man på sig. Mitt tåg var dock 2-3 minuter försenat vid ankomsten, så det blev till att springa...

Men för övrigt inga större problem, som sagt. Förrän på bussen från Göteborgs C ut till förorten. Det blev tvärstopp ute i ett villaområde. Vägarbete på båda sidor av den smala gatan. Det stod i alla fall en skylt där det kallades vägarbete. Så mycket arbete syntes inte till, men det stod två stora lastbilar på varsin körbana i alla fall. Busschauffören var helt oförberedd. Trafikledningen visste heller ingenting. Stämningen bland passagerarna, i synnerhet personifierad av en äldre herre med rullator, var ganska hätsk. På andra sidan vägarbetet stod en buss med samma nummer som den jag åkte i, fast med motsatt färdriktning. Hur länge den hade stått där insåg jag först när vi så småningom fick åka förbi. För precis efter den mötande bussen kom ytterligare en. Precis likadan. Och denna stadsbusslinje går mitt på dagen var 15:e minut. Stoppet hade alltså varat minst 15 minuter. Men det kan också ha varit nästan en halv timme. För jag vet ju inte hur länge det varit stopp innan bussen kommit. Visst måste man vägarbeta lite ibland, men att stoppa upp kollektivtrafiken helt inne i stan, utan att förvarna trafikledningen. Det rekommenderas inte...

vägarbete, blockad, väg, gata, stopp, road block, road work, street, buss, bus, villaområde
Utsikt från framrutan i "min" buss. Blockeringen mitt i bild,
och där bakom den andra bussen... (Foto Anders N)

När jag skriver det här med lite distans och perspektiv så inser jag det absurda. Att bli så upprörd över ett busstopp på 15 minuter. 15 minuters försening nere i Blekinge där jag kommer från, betyder vanligtvis missat byte och extra väntetid på en timme till nästa. Se mina reseskildringar från sommarens skånska resor här på bloggen. Jämfört med det är ju 15 minuter ingenting. Men man blir ändå irriterad...

Väl framme med mina stora väskor noterade jag huset stod kvar, lägenheten var hel och kyl- och frys var i betydligt bättre skick än när jag kom upp efter sommaren (Har jag berättat om det? Nej, jag tror jag ville bespara läsekretsen...) Inga försenade räkningar, inga brev till Linus eller något annat fantasifoster, inga önskemål om att komma in i min lägenhet för att äntligen installera det sedan länge utlovade bredbandet. Nej, mest lite reklam. (Trots lapp på dörren) Jo, och så förstås ett riktigt fint julkort, som jag varit fullkomligt ovetande om fram tills dess. Tar härmed tillfälle att tacka för det. Det ligger numera i min matlåda. Hedersplats, med andra ord...

No comments: