Wednesday, October 24, 2012
Uppringd av 0850123825
RRRIIING! (På mobilen. Från 0850123825)
Stockholmare? Det var ovanligt. Någon som vill publicera någon av mina noveller? Eller någon med anknytning till någon annan tävling jag varit med i på sistone? Hoppas på det...
-Ja, hallå, det är Anders?
(Tyst)
-Hallå?
(Jag hör nu ljudet av folk som pratar i bakgrunden. Ett så kallat Callcenter, med andra ord...Jag är trött på dem... Är det Linus de söker? Fast nej, då brukar de ringa på den fasta telefonen.)
-Ja hej. Jag ringer från ... (nasal tjej, yngre än jag, från ett företagsnamn som jag tyvärr inte uppfattade)
-Jaha?
-Jag ringer angående ditt pensionsval. Du vet det där oranga kuvertet.
-Jo, jag vet vad pensionsvalet är.
-Vad jag kan se här så är du placerad i...blablabla...enbart i aktier...blabla...och då vet du kanske att det var en finanskris 2008. Känner du till det?
-Jo, jag är bekant med finanskrisen.
-Och då vet du kanske att kursen föll med 40%. Känner du till det?
Hon talar nästan mekaniskt. Andas knappt. Läser innantill. Eller är hon inspelad? Är hon en robot? Låt mig se...
-Jag vet att jag förlorade en massa pengar, ja. Och?
-Jo, nu är det så att vi vill hjälpa dig placera...blablabla...hög avkastning...
-Har jag bett att få bli uppringd av er?
-Nej, men vi har hittat dig i ett register, och vi vill hjälpa dig...blablabla...bra placering...blablabla...
Fortfarande osäker på om hon är en robot. Hon svarade ju egentligen inte på min fråga. Hon bara fortsatte. Och hon har mycket att läsa. Ska jag låta henne läsa färdigt? För att vara snäll? Nej, jag har inte tid. Jag har jobb att göra. Och hon är inte speciellt trevlig heller. Låter ganska dryg. Ibland tycker man ju synd om de stackarna som sitter där. Är de bara vänliga och artiga, så...Om jag låter lite mera bestämd?
-Men jag säger det en gång till. Jag har aldrig bett om att bli uppringd av er. Jag har inget intresse av er.
Förstår du? Det är nu du ska säga "Jag förstår, då får jag be om ursäkt för att jag störde då." Och sedan lägger du på. Capice?
-Men du är väl intresserad av din pension? Vi kan erbjuda...blablabla...börskurs...blablabla...guld och gröna skogar...blablabla...Eller hur?
Hon fattade inte. Eller rättare sagt, hon fattade nog. Men hon brydde sig inte. Hon bara fortsätter. OK. Nu återstår tre saker.
1: Bli förbannad. Jag är redan ganska irriterad. Men vad gör det för nytta? Att säga otrevliga saker till tröga människor. Jag försöker låta bli, om jag kan.
2: Lägga på i örat på personen. Det är högst oartigt. Jag har själv varit med om försäljare som slängt på luren i örat på mig, och det är inte alls trevligt. Det är kanske mer förståeligt om kunden gör det, men fortfarande förfärligt oartigt.
Då återstår bara alternativ 3: Ignorera. Du ignorerar mina tydliga signaler om att jag inte vill prata med dig, att jag inte vill bli uppringd av dig, att jag inte vill ha ditt erbjudande. Då ignorerar jag dig. Jag håller käften helt enkelt...
-...
-Eller hur?
-...
-Hallå?
-...
-Vart tog du vägen?
-...
-Öh...
-...
"KLICK"
Sådär. Hon la på själv, så slapp jag göra det. Då återstår bara att ta reda på var tant ringde ifrån. 0850123825. Numret inte registrerat. Hur seriöst är det? Googlar på det. Ja, jag är naturligtvis inte den ende de har ringt till. Men inget företagsnamn. Nästa gång ska jag skriva upp det direkt. Det finns nämligen strikta regler för marknadsföring via mobiltelefon. Man får inte kontakta någon via mobil som inte givit sitt tillstånd till detta. Till exempel genom att vara kund. Det går att läsa på Nix hemsida. Mobilen går inte att Nixa, som fasta telefoner, men den är så att säga redan Nixad. Sedan finns det ju företag som inte bryr sig om det heller. Som de här. Jag frågade ju om jag hade bett dem att kontakta mig, och de sa klart och tydligt nej. Då kan man anmäla dem till Etiska nämnden för Direktmarknadsföring. Men då behöver man veta vad företaget hette. Kanske inte så konstigt att de har ett oregistrerat telefonnummer...
Stockholmare? Det var ovanligt. Någon som vill publicera någon av mina noveller? Eller någon med anknytning till någon annan tävling jag varit med i på sistone? Hoppas på det...
-Ja, hallå, det är Anders?
(Tyst)
-Hallå?
(Jag hör nu ljudet av folk som pratar i bakgrunden. Ett så kallat Callcenter, med andra ord...Jag är trött på dem... Är det Linus de söker? Fast nej, då brukar de ringa på den fasta telefonen.)
-Ja hej. Jag ringer från ... (nasal tjej, yngre än jag, från ett företagsnamn som jag tyvärr inte uppfattade)
-Jaha?
-Jag ringer angående ditt pensionsval. Du vet det där oranga kuvertet.
-Jo, jag vet vad pensionsvalet är.
-Vad jag kan se här så är du placerad i...blablabla...enbart i aktier...blabla...och då vet du kanske att det var en finanskris 2008. Känner du till det?
-Jo, jag är bekant med finanskrisen.
-Och då vet du kanske att kursen föll med 40%. Känner du till det?
Hon talar nästan mekaniskt. Andas knappt. Läser innantill. Eller är hon inspelad? Är hon en robot? Låt mig se...
-Jag vet att jag förlorade en massa pengar, ja. Och?
-Jo, nu är det så att vi vill hjälpa dig placera...blablabla...hög avkastning...
-Har jag bett att få bli uppringd av er?
-Nej, men vi har hittat dig i ett register, och vi vill hjälpa dig...blablabla...bra placering...blablabla...
Fortfarande osäker på om hon är en robot. Hon svarade ju egentligen inte på min fråga. Hon bara fortsatte. Och hon har mycket att läsa. Ska jag låta henne läsa färdigt? För att vara snäll? Nej, jag har inte tid. Jag har jobb att göra. Och hon är inte speciellt trevlig heller. Låter ganska dryg. Ibland tycker man ju synd om de stackarna som sitter där. Är de bara vänliga och artiga, så...Om jag låter lite mera bestämd?
-Men jag säger det en gång till. Jag har aldrig bett om att bli uppringd av er. Jag har inget intresse av er.
Förstår du? Det är nu du ska säga "Jag förstår, då får jag be om ursäkt för att jag störde då." Och sedan lägger du på. Capice?
-Men du är väl intresserad av din pension? Vi kan erbjuda...blablabla...börskurs...blablabla...guld och gröna skogar...blablabla...Eller hur?
Hon fattade inte. Eller rättare sagt, hon fattade nog. Men hon brydde sig inte. Hon bara fortsätter. OK. Nu återstår tre saker.
1: Bli förbannad. Jag är redan ganska irriterad. Men vad gör det för nytta? Att säga otrevliga saker till tröga människor. Jag försöker låta bli, om jag kan.
2: Lägga på i örat på personen. Det är högst oartigt. Jag har själv varit med om försäljare som slängt på luren i örat på mig, och det är inte alls trevligt. Det är kanske mer förståeligt om kunden gör det, men fortfarande förfärligt oartigt.
Då återstår bara alternativ 3: Ignorera. Du ignorerar mina tydliga signaler om att jag inte vill prata med dig, att jag inte vill bli uppringd av dig, att jag inte vill ha ditt erbjudande. Då ignorerar jag dig. Jag håller käften helt enkelt...
-...
-Eller hur?
-...
-Hallå?
-...
-Vart tog du vägen?
-...
-Öh...
-...
"KLICK"
Sådär. Hon la på själv, så slapp jag göra det. Då återstår bara att ta reda på var tant ringde ifrån. 0850123825. Numret inte registrerat. Hur seriöst är det? Googlar på det. Ja, jag är naturligtvis inte den ende de har ringt till. Men inget företagsnamn. Nästa gång ska jag skriva upp det direkt. Det finns nämligen strikta regler för marknadsföring via mobiltelefon. Man får inte kontakta någon via mobil som inte givit sitt tillstånd till detta. Till exempel genom att vara kund. Det går att läsa på Nix hemsida. Mobilen går inte att Nixa, som fasta telefoner, men den är så att säga redan Nixad. Sedan finns det ju företag som inte bryr sig om det heller. Som de här. Jag frågade ju om jag hade bett dem att kontakta mig, och de sa klart och tydligt nej. Då kan man anmäla dem till Etiska nämnden för Direktmarknadsföring. Men då behöver man veta vad företaget hette. Kanske inte så konstigt att de har ett oregistrerat telefonnummer...
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment