Wednesday, October 3, 2012

Carbonara Antiguo...

Jag tror jag har skrivit om det förut, men det värt att nämna igen. Ett mycket underligt fenomen. Varför samlas alltid Deadlines i grupp? Två helt olika novelltävlingar hade båda sina deadlines under helgen som gick. Dessutom lyckades de sammanfalla med den helg som bokmässan äger rum. Och som jag därför brukar få besök hemifrån. Jag vet, det borde inte vara något problem. Man löser alla problem med deadlines genom att börja arbeta tidigare. Man lägger upp arbetet efter ett schema. Man borde göra så. Man försöker göra så. Ändå slutar det med att man sitter i sista minuten. Hur tidigt man än börjar, så kommer man ändå på något man vill fixa till i sista minuten. Nå, nu är två noveller klara och inskickade. Ingen av dem helt ny, de har båda varit med i tävlingar förut. Men de är båda ordentligt omarbetade. Och bokmässan gick också bra. Rapport och traditionsenligt kändistest kommer inom de närmaste dagarna.

När helgen var klar och jag var ensam i min lägenhet igen, var det dags att utforska kylen. Det blir alltid en massa delikata matrester kvar när man har haft föräldrabesök. De brukar räcka i flera dagar. Det gäller dock att äta dem i rätt ordning efter hållbarhet. Man får lukta sig fram och numrera. Det första jag luktade mig fram till var en portion Carbonara som jag lagade strax innan jag fick besök. Den var nu en bit efter bäst före-datum. Men den smakade inte direkt illa. Bara lite...annorlunda...

carbonara antiguo, gammal carbonara, old carbonara, tsyfpl, foto anders n
Carbonara Antiguo (Foto Anders N)

No comments: