Thursday, February 17, 2011

Göteborgs Filfestival 2011

Ja, du läste rätt. Detta handlar alltså inte om Göteborgs Filmfestival. Det handlar om:

Göteborgs filmfestival, Göteborgs filfestival, fil, filmjölk, frukost, foto anders n, 2011
Fil (Foto Anders N)

Jag tycker det är dags för en riktig Filfestival. Jag tror inte det finns någon sedan tidigare, så varför inte börja nu. De flesta festivaler har börjat i liten skala. Sweden Rock började till exempel 1992 i Olofström (som Sommarfestivalen, med bland andra Nazareth och Peps) innan man flyttade till Karlshamn och sedermera ut på landet till Norje. Men nu var det filfestivalen det gällde. Fyra gäster har vi på årets festival. Först:

Göteborgs filmfestival, Göteborgs filfestival, fil, filmjölk, mellanfil, arla, frukost, foto anders n, 2011
Mellanfil (Foto Anders N)

Mellanfil. En klassiker. Vanlig filmjölk, utan tillsatser, men lite lägre fetthalt (och lite nyttigare?). Passar de flesta. Ibland kanske man vill slå på stort, då kan jag rekommendera:

Göteborgs filmfestival, Göteborgs filfestival, fil, filmjölk, jordgubb, jordgubbe, jordgubbar, jordgubbsfil, lidl, Ica, frukost, foto anders n, 2011
Jordgubbsfil (Foto Anders N)

Jordgubbsfilen. Den får härmed representera den smaksatta filen, som är mycket populär just nu. Jordgubbsfil finns i många olika förpackningar. Alla mejerier och butikskedjor med självaktning har sin egen. Alla smakar likadant. (Gott.) Här ser vi jordgubbsfil från Lidl och från Ica, de två mataffärer som finns i min närhet. Men för den riktige finsmakaren finns bara ett alternativ:

långfil, Göteborgs filmfestival, Göteborgs filfestival, fil, filmjölk, frukost, arla, foto anders n, 2011
Långfil (Foto Anders N)

Här ovan ser ni årets hedersgäst. Ett självklart förstahandsval för en 25% Österbottning (och 75% Skåning, född och uppvuxen i Blekinge) som jag. Just denna är tillverkad av Arla och marknadsförs som "Norrländsk". Den kanske finns där också, men jag förknippar den med Österbotten där den är mycket vanligt förekommande. Jag har stått i en affär där och lyssnat på en besökande rikssvensk dam som med alla medel, alltmer upprörd, försökte få en butiksanställd att leta fram "riktig svensk filmjölk". Jag kunde inte förstå varför. För att få tag på paketet på bilden var jag tvungen att åka till Gamlestaden. Det gör jag inte så ofta, men det är väl värt besväret. Och även om jag tänkt ha den till frukost, så blir det snarare kvällsmat. Med socker och kanel, naturligtvis...

Göteborgs filmfestival, Göteborgs filfestival, fil, filmjölk, jordgubbsfil, långfil, frukost, foto anders n, 2011
Fil/Filmjölk (Gruppfoto) Foto Anders N

Jag tackar alla som besökt årets festival och önskar er välkomna tillbaka nästa år, till Göteborgs Filfestival 2012.

No comments: