Thursday, January 27, 2011

Nu ger jag upp!

Jag har försökt hitta bilder till månadens tema på fotoklubben. En bild på temat "Cirkel". Bara i mappen "hösten2010" har jag mer än 7000 bilder, men inte en enda cirkel. Jag fotograferar uppenbarligen inte cirklar. Däremot går jag i sådana ibland, har jag märkt... När ska det bli en tematävling på temat "gubbe i keps"? Eller "vackert sidoljus på charmigt förfallen kåk"? Kanske "vanlig tråkig svensk järnvägsstation med expressionistisk färgsättning i photoshop"? Eller "udda detaljbild som inspirerar till finurlig och långsökt rubrik"? Eller varför inte "en helt vanlig dag i Olofström"? Det är ofta så med fotoklubbar. Det är geometriska former och trädgårdsmotiv som gäller. Blommor. Jag fotograferar sällan blommor och ännu mer sällan trädgårdar. Jag kan nog inte det där med trädgårdsfotografering. Har aldrig lärt mig. Nu har jag hört att en väldigt duktig fotograf ska hålla en föreläsning på temat "Att fotografera trädgård" om en dryg vecka. Det låter som något för mig. Tyvärr är det på tok för långt norrut, och så långt går inte spårvagnen. Hoppas på att föreläsningen ska ges vid fler tillfällen och på andra ställen...

Nu ska jag åka till fotoklubben. Utan en enda bild. Men du kan få en, tagen tidigare i veckan. Frost. Det vet jag i alla fall hur man fotograferar:

frost, snö, is, ice, cold, vinter, winter, foto anders n
Frost (Foto Anders N)

1 comment:

Anonymous said...

Ordna en föreläsning så kommer jga ner med första bästa plan och lär alla göteborgare trädgårdsfotografering också.