Monday, February 15, 2010

Gör det själv: Falska hallucinationer (och hur du blir av med dem...)

(Göteborgs Filmfestival 2010) Hallucinationer har du säkert hört talas om. Att tro att man upplever något, fast det inte händer på riktigt, utan bara sker inne i ens huvud. Mest förknippat med drogmissbruk och psykisk ohälsa, men det förekommer även i samband med epilepsianfall, så jag har haft förmånen(?) att uppleva ett par jag med. För min del har det dock mest handlat om hörselhallucinationer. Jag har hört många konstiga saker, det ska du veta... Det är ganska obehagligt. Men det finns mer riskfria sätt att få uppleva en hallucination...

En av de mest kända hallucinationerna är när man är omgiven av små svarta flygande prickar. Som flugor ungefär. Och dem kan du fixa alldeles själv, med enkla medel. Så här gjorde jag:

Årets filmfestival upptog mycket av min tid, och jag glömde bort vissa andra saker. Soppåsen under vasken blev stående lite längre än vad som var meningen... När jag så småningom upptäckte den, blev det en snabb tur ut till sopnedkastet. Tillbaka i lägenheten klev jag in i köket och då trodde jag verkligen att jag hallucinerade. Jag var omgiven av massor av små svarta prickar! Helt surrealistiskt. Tills jag insåg att det var små flugor som bott i soppåsen...

Bild tagen i ett helt annat sammanhang, bara för att
du ska få en uppfattning om hur det såg ut... (Foto Anders N)


Jag tillbringade den närmaste timmen på småviltsjakt med en hoprullad Metro. Därefter en längre stund med att torka blodfläckar från väggar och skåpdörrar. Nu borde väl problemet vara löst? Efter att ha lagat och ätit kvällsmat tittade jag lite på TV och satt vid datorn och arbetade. På kvällen gick jag ut i köket igen...

På spisen stod en kastrull med en liten skvätt Andy Warhol-soppa kvar. Den var nu full med flugor. Här nedanför ser du en detalj. De måste ha lyckats gömma sig tidigare. Så det blev bara att ta fram Metron igen...

- Hovmästaren, det är en fluga i soppan!
- Nej, det är nog snarare ett tjugotal...
(Foto Anders N)

Nästa morgon kom jag ut igen. Kastrullen var full igen! Vilket ledde till ännu mera kökskrigsdans med Metro. Efter ett tips så blandade jag till en liten drink: Vinäger och några droppar diskmedel. Själv adderade jag lite läsk och ett par droppar av den där soppan som tydligen var så delikat. Sedan ställde jag den på frysen. Diskade ur soppkastrullen. Efter det gav jag mig ut på stan. När jag kom hem på kvällen hade det börjat fylla på i drinken, och morgonen efter var den välbesökt, och köket tämligen flugfritt...

Hallucinationsfällan (Foto Anders N)

1 comment:

Anonymous said...

Hårspray är också ett alternativ, dock inte lika miljövänligt, men man tager vad man haver

/samma som vanligt