Sunday, February 14, 2010

Den (nästan) osynlige mannen...

(Göteborgs Filmfestival 2010) Jag klev av 11:ans spårvagn vid Järntorget, halkade över övergångsstället i norrgående riktning med sikte på festivaltältet. Framför mig gick en man och en kvinna. Mannen såg lite bekant ut, men jag kunde inte riktigt placera honom. Han var klädd i svart. Kunde det vara Ulf Dageby? Honom brukar jag möta ibland under mina promenader på Göteborgs gator och han ser ut ungefär sådär - Rätt ålder, längd, kläder och frisyr. Men det var svårt att se bakifrån. När vi kom upp till festivalens Industry Lounge så gick kvinnan in där, mannen följde efter. På väg in kastade han en blick bakåt, och höll upp dörren ifall jag också skulle in...

Gunter, Günter, Guenter, Wallraff, Foto Anders NGünter Wallraff Gunter Wallraff Guenter Wallraff Guenther Wallraff Gunther Wallraff Foto Anders N
...men det skulle jag inte. Jag tillhör inte industrin ännu, och är nog inte välkommen i Industry Lounge. Men den korta stund han såg åt mitt håll räckte för att jag skulle känna igen honom. Och det var ganska imponerande med tanke på att han är en man som har byggt hela sin karriär på att inte bli igenkänd...

Gunter, Günter, Guenter, Wallraff, Foto Anders N, Göteborg filmfestival 2010Günter Wallraff Göteborgs Filmfestival Gothenburg International Film Festival 2010 Foto Anders N
Det kan ha underlättat för min del att jag skulle lyssna på mannen på ett seminarium en stund senare. Min hjärna var så att säga redan rätt inställd. Lokalen var full, men jag vågar gissa att majoriteten av de närvarande inte visste hur mannen de kommit dit för att lyssna på, ser ut. De flesta visste däremot att han är en av få personer som fått ett ord uppkallat efter sig...

Gunter, Günter, Guenter, Wallraff, Foto Anders NGünter Wallraff Gunter Wallraff Guenter Wallraff Guenther Wallraff Gunther Wallraff Foto Anders N
Wallraffa är ordet. En journalist som arbetar med grävande journalistik under falsk identitet, han/hon Wallraffar. Günter Wallraff (f.1942) är en tysk journalist (fast han föredrar att kallas reporter) som har utgett sig för att vara, bland mycket annat - turkisk gästarbetare, uteliggare, arbetare på callcenter och nu senast somalisk invandrare, för att avslöja missförhållanden i samhället. Läs mer om Günter Wallraff här.

No comments: