Thursday, May 14, 2009

Här bor jag... (Tack till Micke Berg)

Micke Berg heter en duktig svensk fotograf som liksom mig också gärna skriver. Han fick nyligen ett pris för sina skildringar av Stockholm, speciellt den delen av Södermalm där han bor. Micke Berg brukar hävda på sin blogg att man inte ska vara så teknikfixerad. Dagens kameror räcker alla väldigt bra till. Egentligen behövs det bara en Leica, ett 35:mm objektiv (lätt vidvinkel, ingen zoom) och Tri-X film (den klassiska svartvita filmen). För en analog fotograf alltså. Jag tänkte att jag skulle undersöka om detta stämmer. Jag har ingen Leica (den digitala versionen är svindyr), men jag har en systemkamera. Jag har en fin 35:a men eftersom objektiv inte fungerar likadant på digitala kameror som analoga så får jag använda en 24:a istället. Och Tri-X film går inte att få in i digitalkameran, men man kan göra bilden svartvit i efterhand i Photoshop. Det borde fungera...

Genom att använda enklaste möjliga teknik så kan man helt koncentrera sig på att hitta bra motiv. Min första utflykt med denna utrustning blev i närområdet. En tidig helgmorgon innan förorten vaknat:

På den här bänken låg en man och sov en kväll när jag var på väg hem...

Här stod tre utbrända bilar häromveckan. Det händer ibland att bilar brinner i förorten, men inte alls så ofta som du tror. Det här var första gången sedan jag flyttat hit. Men det händer en massa andra saker, som du å andra sidan aldrig får höra om.

Om du kommer hit kan du se saker som inte går att se någon annanstans. Jag kan inte för mitt liv bli klok på vad detta är. En laxtrappa för fiskpinnar?

Centrala Göteborg ligger söderut, men spårvagnen dit går norrut, in i berget. Men bara för att det finns ett helt berg mellan oss, så behöver vi inte avgränsa oss ännu mer. Varken härifrån, eller från din sida.

I centrum möts alla vi som bor härute. Alla sorters människor, alla nationaliteter. De som inte bor här tycker om att klumpa ihop oss. Men vi är ingen enhetlig grupp.

Husen är fulla av människor, men parkeringarna är nästan helt tomma. Det bara är så.

Det räcker inte att bara beskåda oss på avstånd.

Man måste våga gå närmare också. Det kan vara svårt att se allt först. Men man lär sig snabbt, bara man verkligen vågar ha ögonen öppna.

Vägarna till förorten kommer från och leder åt alla håll. Vänster till Bergsjön. Rakt fram till Angered. Höger till Partille och ner/bakåt till Kortedala, Gamlestan och sedermera centrala Göteborg. Det går faktiskt alldeles utmärkt att åka hit ända från Långedrag...

No comments: