Sunday, September 7, 2008

Minnenas bro... Järnvägsbron i Sunne R.I.P.

järnvägsbron, järnvägsbro, gammal, gamla, sunne, värmland Gamla järnvägsbron i Sunne
För snart ett år sedan stod jag och fotograferade den vackra gamla gula järnvägsbron över Frykensundet i Sunne. En gammal man kom fram till mig och tilltalade mig på Värmländska. Så småningom lyckades jag urskilja vad han sa, och det handlade om bron. Han sa att det var bra att jag fotograferade den, eftersom den inte skulle finnas kvar så länge till. Jag trodde inte riktigt på honom. En sån fin gammal bro, mitt inne i Sunne. Inte kunde väl någon vilja ha bort den? Och så sent som i somras när jag senast var i Sunne, så var den kvar. Men nu är den borta, den ska klippas i bitar och skrotas. Och bytas ut mot en vanlig slät, grå, modern bro. Så ni som aldrig fick en möjlighet att se den, ni får hålla till godo med mina bilder:

järnvägsbron, järnvägsbro, gammal, gamla, sunne, värmlandJärnvägsbron i Sunnejärnvägsbron, järnvägsbro, gammal, gamla, sunne, värmlandGamla Järnvägsbron i Sunnejärnvägsbron, järnvägsbro, gammal, gamla, sunne, värmland Gamla järnvägsbron i Sunne
järnvägsbron, järnvägsbro, gammal, gamla, sunne, värmlandGamla järnvägsbron i Sunne
järnvägsbron, järnvägsbro, gammal, gamla, sunne, värmland Gamla järnvägsbron i Sunne
Varför måste de ha sönder allting?

2 comments:

Anonymous said...

Ja du, en kvalificerad gissning är kanske för att den ska hålla för tågtrafik även i fortsättningen.

T'syf ~pl said...

Så därför har man sönder den istället för att laga den och förstärka den? Nej, det argumentet köper jag inte...