Wednesday, September 24, 2008

Bredbandsproblem...eller inte?

Igår morse när jag slog på datorn så gick plötsligt internet otroooligt låååångsamt. Det tog ungefär två minuter att öppna upp en ny sida. Ofta gick det inte alls. Det gick med andra ord bara något snabbare än första gången jag surfade på nätet, på högstadiet. Men jag hade inte tid att sitta och vara nostalgisk. (Om det nu är faktiskt möjligt att bli nostalgisk av högstadieminnen) Jag hade en uppgift som jag behövde skicka in till litteraturvetenskapen. Inte heller kunde jag igårkväll säga till professor Forser på kvällskursen att jag inte skickat in uppgiften "eftersom mitt bredband inte fungerar..." för hur många gånger har man inte hört den dåliga ursäkten. Den är fullkomligt utsskämd av lata människor som aldrig haft bredbandstrassel i hela sitt liv... Så när han frågade så sade jag istället att han skulle få den "allra senast imorgon" (dvs idag). Och då gällde det att få iväg den idag också, och det gick på UB utan större problem.

Men jag gick hela dagen igår, och nästan hela dagen idag och irriterade mig över min bredbandsleverantör som inte lyckades fixa mitt bredband (nej, jag hade inte felanmält det. Jag vet ju sedan tidigare att det inte är lönt...De borde väl märka ändå om någon fått en megabyte på tvären...) När jag kom hem från biblioteket fortsatte jag med min irritation, och ännu mer frustrerad blev jag när bredbandstestet på nätet påstod att mitt bredband visserligen var långsamt, men inte så långsamt som jag påstod. Det påstod nämligen att mitt bredband bara var hälften så snabbt som vanligt. Det skulle betyda att det i vanliga fall tar mig en minut att öppna upp en sida på nätet, eftersom det just nu tog mig två. Och det brukar inte ta mig en minut att öppna upp en sida, det tar några sekunder... Som för alla andra nuförtiden...

Jag vet inte hur jag kom på idén att installera en ny webbläsare. Men det gjorde jag. Det tog visserligen en halv evighet att leta upp den på mitt långsamma nät, men när jag väl hittat den så installerades den på några sekunder... Jag öppnade upp programmet, och plötsligt flöt internet på precis som vanligt igen. Varför? Vem vet? Inte jag... Och varför blev det fel på den andra så där bara över en natt? Ytterligare en av livets stora frågor som man aldrig kommer att få svar på...

2 comments:

Anonymous said...

I övermorgon ska jag lämna in ett arbete i litteraturvetenskap, har redan panik, att påminna mig om internets brister hjälpte inte...
Vad hände med de handskrivna uppsasterna där det alltid fanns en möjlighet att skriva med enormt stora bokstäver i fall man inte hade så mycket att komma med, allt för att nå upp till de 5 sidor läraren krävde. Idag talar de om både med vilken storlek på texten, radavstånd och texttyp man ska skriva. Plötsligt försvann charmen med att försöka fuska lagom mycket så att det inte märktes. Vad är meningen med uppsatser idag?

T'syf ~pl said...

Men de säger inget om vilket ORD-avstånd man
ska
ha
eller


hur?