Sunday, January 19, 2014

Valfrihetens pris (del 2, se nedan för exakt summa...)

Som du kanske minns från förra inlägget (Läs gärna det innan du läser vidare), blev jag uppringd av GåBort, min kabelTV- och bredbandsleverantör i höstas. De ville att jag skulle teckna ett nytt TV-abonnemang för minst 150 kr i månaden. Jag svarade att jag redan hade TV. Det hade jag inte alls, sa de.

Vi har nämligen fått en ny fiberkabel i huset. För att få snabbare bredband. Nu påstår GåBort att bostadsbolaget vill stänga av den gamla kabeln, som förutom bredband också innehåller de analoga TV-kanalerna. Man kan naturligtvis få TV i den nya fiberkabeln också. Men det kostar minst 150 kr i månaden.

Kan detta verkligen stämma? Varför ska jag betala en gång till för de kanaler som jag redan betalar i min hyra?

Jag mailade bostadsbolaget. Frågade om det var sant att de skulle ta bort mina TV-kanaler, och på vilket sätt de i så fall skulle kompensera mig.

Här kan det vara på sin plats och fundera på om kanalerna som jag har tittat på de senaste åren verkligen har ingått i min hyra, eller om GåBort har bjudit på dem gratis. Så fort jag skrivit denna mening inser jag hur dum frågan är. Naturligtvis har inte GåBort bjudit mig på gratis TV i alla dessa år. De är ett vinstdrivande företag. De bjuder inte på någonting, mer än någon enstaka månad som introduktionserbjudande. Därmed är det bevisat att kanalerna ingått i min hyra. Hur mycket jag har betalat för dem är däremot lite osäkert. Så det frågade jag också i mitt mail till bostadsbolaget...

Svaret kom snabbt:

Tidigare betalade vi ganska mycket för att hyresgästerna skulle få tillgång till ett antal TV-kanaler via kabel-TV-nätet. 

Precis som jag misstänkte. GåBort bjuder inte på några gratis TV-kanaler. Observera dock bostadsbolagets formulering, den är lite vilseledande. De skriver "VI". Det låter som att det var bostadsbolaget själva som bjöd på mina TV-kanaler. Vilket naturligtvis är lika otroligt. Bostadsbolaget är också ett företag. De betalade för TV-kanalerna, med sina pengar, men det är pengar som de har fått in från sina hyresgäster. Jag och de andra hyresgäster betalade alltså vår egen TV, om än med bostadsbolaget som mellanhand. Att påstå något annat är en lögn. Frågan var hur mycket som betalades för TV:n. Men det svarade de inte på...

Däremot stod det något mer i mailet. Och det lät riktigt underligt:

När vi för några år sedan genomförde en ny upphandling och konkurrensutsatte ComHem fick vi betydligt lägre pris än tidigare. Därför kunde vi ge ut en tillfällig så kallad ”kabel-TV-rabatt” som kom alla hyresgäster tillgodo.Den försvinner samtidigt som höjningen på 30 kronor per månad införs, alltså vid årsskiftet närmast efter det att man fått tillgång till tjänsterna.

Observera att vad bostadsbolaget här försöker säga är att jag inte alls betalade TV-kanalerna genom min hyra, i själva verket var de så billig att kostnaden var en negativ summa, jag fick "kabelTV-rabatt" istället för att betala. Det är alltså de mystiska 25 kronorna i rabatt på min hyresräkning som försvann samtidigt som de påstod att jag fick Framtidens Bredband. (Även om jag inte fick Framtidens Bredband förrän 1,5 år senare...) Det låter osannolikt att få betalt istället för att betala för TV, men eftersom det är den uppgift jag har fått, så är det den jag får utgå ifrån.

Låt oss sammanfatta:

Tidigare hade jag TV och 25 kr i rabatt på hyran. Jag fick 25 kr av snälla Com Hem...förlåt jag menar GåBort och bostadsbolaget för att jag ville ha deras analoga TV-kanaler.

Nu har jag ingen rabatt på 25 kr. Jag har dessutom fått en hyreshöjning på 30 kr. Totalt 55 kr extra varje månad. Men alla mina TV-kanaler har försvunnit. Är detta verkligen en förbättring?

Varför betalar jag då 55 kr extra i månaden? Vad var anledningen att byta kabel? Jo, för i den nya kabeln kan jag välja vilken leverantör av bredband och TV som jag vill. Den gamla kabeln ägdes av GåBort. Det är alltså en fråga om valfrihet.

Det talas mycket om valfrihet nuförtiden. Det är säkert jättebra med valfrihet, men faktum är att valfrihet kostar pengar. Hur mycket valfriheten faktiskt kostar, är det oftast ingen som som kan svara på. Men jag kan härmed ge dig en exakt summa: Den rena valfriheten kostar 55 kr i månaden. Sedan tillkommer kostnaden för själva valet. Det vill säga ungefär 150 kr till i månaden, oavsett vilken leverantör man väljer, om man vill ha de tio kanaler man hade innan valfriheten dök upp.

Att få 25 kr och 10 TV-kanaler tycker jag personligen låter mycket bättre än att behöva betala 55 kr och INTE få någon TV. De kunde väl ha frågat mig först, vilket jag föredrog.

Någon kanske påtalar att den där kabeln inte bara erbjuder valfrihet vad gäller TV-kanaler, utan också valfrihet att välja bredbandsleverantör. Det är förvisso sant, åtminstone vad gäller valfriheten, men själva bredbandet kostade extra varje månad redan i den gamla kabeln. Återigen, det är inte bredbandet som kostar 55 kr i månaden, bara valfriheten. Någon annan kanske skulle hävda att tekniken är modernare och bättre i den nya kabeln, men då den gamla räckte alldeles utmärkt till mig så är eventuell förbättring också helt försumbar ur min synvinkel. Hur jag än vrider och vänder på det, är det endast valfrihet jag har fått ut av min höjda månadsavgift.

Nu är det naturligtvis inte bara jag som reagerat på att bli tvingad att betala 55 kr för valfrihet utan TV. Det rimliga vore naturligtvis att hyran sänktes motsvarande den summan det kostar att få de kanaler som erbjöds före valfriheten. Det vill säga 150 kr. Valfriheten på 55 kronor får man väl leva med. Den är ju en del av den nya tidsandan...

Hyresgästföreningen lovade att ta upp frågan vid den årliga hyresförhandlingen.

GåBort, som lovade ringa mig en vecka efter att jag pratade med dem i september, ringde inte tillbaka förrän strax före jul. De erbjöd mig då ett paketpris med bredband, TV och telefoni till ett, som de tyckte, fördelaktigt pris. Jag påtalade att jag inte skulle ha fler TV-kanaler. Jag vill ha de kanaler jag redan betalade för. Och att förhandlingar pågick. GåBort sa att de hade hört om förhandlingarna, men att det inte var en chans att jag skulle få några kanaler tillbaka. På sin höjd en mindre ersättning. Så vilket abonnemang ville jag ha?

Det var vid denna tid som de årliga hyresförhandlingarna tog sin början. När Hyresgästföreningen tog upp frågan om TV-kanalerna ville inte bostadsbolaget förhandla mer. Förhandligen är nu "strandad" som det så fint heter.

Däremot har bostadsbolaget erbjudit sina hyresgäster en hyresrabatt i februari på 500 kr. En engångssumma som ungefär motsvarar TV i tre månader. De erbjuder sig också att betala halva kostnaden för en enkel digitalTV-box med ett antal kanaler. Vilken box och vilka kanaler de menar säger de inte. De 500 kronorna skulle täcka månadsavgiften i två år. Jag hittar inget erbjudande på Framtidens Bredbands-hemsida, till detta pris, som motsvarar de kanaler jag redan har. Och jag vet fortfarande inte varför jag ska betala för en halv digitalbox för att få ut kanaler som jag redan har. Eller varför jag överhuvudtaget ska betala en gång till för kanaler som ingår i min hyra. Varken nu eller om två år.

Hyresgästföreningen har startat en namninsamling angående nedsläckningen av Göteborgs analoga kanaler. Skriv gärna på...

För övrigt kan jag passa på att nämna att jag redan har en digitalbox. Den är en gåva från GåBort (men jag fick själv betala 99 kr för frakten) Den skulle jag ha när mina analoga kanaler släcktes ner. Ett försäljningsargument som GåBort kört stenhårt med ända sedan jag flyttade hit. Jag fick den våren 2012. Hösten 2012 ringde de mig, sa att boxen var för gammal och ville sälja mig en ny dyr. Jag ignorerade dem. Nu den när nedsläckningen fick ett datum, försökte jag koppla in boxen. Då visade det sig att den inte passar i det nya GåBort-modemet, det som de skickade ut när jag fick Framtidens Bredband. De lurade med andra ord på mig en digitalbox som de visste inte skulle fungera när det var dags att stänga ner de analoga kanalerna. För jo, Framtidens Bredband fanns ju i huset redan när de sålde mig boxen. Även om det inte hittat in i min lägenhet.

Jag påtalade detta för killen från GåBort när han ringde nu före jul. Han sa att det var helt sant att min digitalbox inte passade i det nya modemet. Men det gjorde ju inget, för den hade inte kostat mig någonting. När jag upplyste honom om att jag hade betalat 99 kronor för den, påstod han att jag ljög. För det stod på hans dator att den inte hade kostat mig någonting alls.

Han måste vara nyanställd. Själv lärde jag mig redan vid mina första kontakter med GåBort, att aldrig lita på vad som står på deras dataskärmar...

3 comments:

Anonymous said...

Faschinerande att du orkar hålla ångan uppe! Läser med stort intresse och nickar instämmande, du är sannerligen inte ensam om det annat än det kreativa utloppet det medför. ´

Och med det så önskar jag denna sena söndagskväll en trevlig vecka! (och händelserik på det positiva sättet)

T'syf ~pl said...

Tack det samma.

Hade det inte varit för fina och uppmuntrande kommentarer som denna hade jag aldrig orkat hålla bloggångan uppe.

Även om vardagens små frustrationer naturligtvis också inverkar positivt på kreativiteten. Fler frustrationer följer inom kort...

Anonymous said...

Genast känner jag lite skuld för dålig kommentering senaste tiden, lovar förbättring.