Tuesday, November 24, 2009

Privatiserad mot svininfluensan?


Idag åkte jag till vårdcentralen för att bli vaccinerad. Men se, det gick inte. På datorn kunde de nämligen se att jag blivit privatiserad. Utan att jag visste om det. För en tid sedan så började det ploppa upp vårdcentraler lite överallt här i Göteborg, och sedan fick jag hem en massa informationslappar från dem. Jag var välkommen till än den ena, än den andra. Hela stan var full med reklam med leende doktorer och sköterskor. På spårvagnen kunde jag läsa om hur många olika språk de olika vårdcentralerna kunde behandla mig på. Men problemet med dessa vårdcentraler var att de var nya, privata alternativ. Jag tror inte på privata vårdcentraler. Jag tror inte att vård är något som ska gå med vinst. Förutom den vinsten i att patienten blir bättre förstås. Men det är inte något man ska tjäna pengar på.

Jag valde inte någon av alla de vårdcentraler jag fått information om. Jag var nöjd med den jag hade. Men idag var jag alltså inte välkommen där längre. Eftersom jag inte hade gjort något val, så hade jag placerats på den som låg närmast till mig. En privat vårdcentral. Man hade alltså privatiserat mig, när allt jag bad om var att få bli vaccinerad.

När jag var nyinflyttad i Frölunda för några år sedan, satt jag närmare en timme i telefon för att komma fram till Frölunda vårdcentral. När jag väl kom fram så blev jag upplyst om att jag bodde i fel ände av min gata. Vi som bodde i borte ändan hörde istället gå till en annan vårdcentral (som låg ungefär dubbelt så långt bort, åt andra hållet. Dessutom en lång bit från spårvagnen.). Att vara registrerad hos den närmaste vårdcentralen var tydligen inget som spelade någon roll då. När jag flyttade till Kviberg så placerades jag på samma vis på vårdcentralen i Gamlestan, som inte var särskilt nära, men nära till spårvagnen, och där har jag gått sedan dess. Även Bergsjön räknas nämligen dit. Och det är definitivt inte nära. Jag har trivts bra, och har aldrig bett om att bli flyttad från min vårdcentral. Då tog jag för givet att jag skulle bli kvar där. Jag har definitivt aldrig bett om att bli privatiserad...GRRR!

Och det hade väl inte varit omöjligt med ett litet brev i alla fall? Typ "Du är härmed privatiserad, och därför välkommen till Vårdcentralen XXX...", så man slapp åka hela vägen till Gamlestaden utan att bli vaccinerad.

I morgon ska jag gå till min nya vårdcentral. Den ligger väldigt nära till där jag bor. Det är i alla fall positivt. Se om de vill vaccinera mig där. Eller om de vill skicka mig någon annanstans... Om de sköter sig så kanske jag stannar kvar. Kanske...

No comments: