Tuesday, October 7, 2008

Prov i Litteraturvetenskap...

Jag kom på att jag glömt skriva om Bokmässan som jag besökte häromveckan. Denna gång på fredagen, så jag såg inte lika många kändisar som förra gången. Har du klarat förra årets kändistest ännu, förresten? Här kommer årets, denna gång utan bilder, så det blir lite mera utmaning. Bland de jag såg har jag valt ut följande svenska författare. Två kvinnor, två män. Drygt 40 års åldersskillnad mellan äldst och yngst:

1: Fadern var bandyspelare, och fick så småningom anvisningar*.
2: Har aldrig varit gift med en citrusfrukt, även om man kan tro det.
3: Levde länge skymd av västlig granne, men inte nu längre.
4: Bor inte i ett träd, även om man kan tro det.

Vet du vilka de fyra är? Testa gärna på dina litteraturintresserade bekanta...

*Har förtydligat ledtråden.

2 comments:

Anonymous said...

Oh my!!!! fyra kände jag med säkerhet igen från förra året, ingen kunde jag placera i år - fadern bandyspelare? halva Sverige har fäder som är bandyspelare, nutida eller forntida. dessutom föredrar jag tiden mellan hägg och syrén framför bandyårstiden.

T'syf ~pl said...

Finns det så många författare med fäder som bandyspelare? Så långt tänkte jag inte. Därför har jag lagt till en extra ledtråd...