Sunday, December 16, 2007

CD på villovägar, eller?

Jag brukar köpa begagnade CD-skivor från försäljare som säljer via Amazon.com. Det brukar ta två till tre veckor för dem att komma med posten. Senast jag beställde var den 5:e oktober och alla skivor utom en hade kommit en månad senare. Den sista har fortfarande inte kommit. Det är värt att nämna att just den skivan köpte jag från en säljare som påstod sig sälja för välgörande ändamål...

Enligt Amazons hemsida så kan det ta upp till två månader (-5 december) för skivan att anlända. Förra måndagen mailade jag försäljaren för at se vad som hänt. Inget svar...

I Torsdags mailade jag igen. Denna gång hotade jag med att anmäla dem. Då fick jag svar. Uppenbarligen hade föregående mail inte kommit fram. Mja, det kan ju vara sant. De bad mig avvakta en dag så de kunde kolla upp ärendet.

Ett par timmar senare så skrev de och sa att de hade letat igenom lagret och skulle kolla upp eventuella returnerade försändelser. Jag fick också veta att den person som ansvarar för utskicken är "a very responsible person". De skulle också ansvara för att jag skulle bli nöjd med min affär.

Igår fick jag ett mail där de skrev att de kollat upp att försändelsen hade gått iväg, samt att de beklagade och skulle omedelbart återbetala mina pengar. De var måna om att jag skulle bli nöjd, eftersom de inte ville riskera att jag lämnade dåligt omdöme om dem på Amazons hemsida. Nå, om jag bara får min CD eller mina pengar så är jag nöjd. Då har de gjort så gott som de kunnat...

Men, strax efter fick jag ett nytt mail där de plötsligt upptäckt att jag bodde "overseas". Och då kan det tydligen ta upp till tre månader för försändelsen att levereras. Jag skulle bara vänta, för det tar så lång tid. De skrev också att de "kom ihåg att de skickat skivan". Där ser man...

Nåväl, nu är det ju snart jul och jag kände inte för att jaga dem. Det kunde väl säkert vänta till efter jul. De hade ju helt klart ansträngt sig för att försöka lösa det här. Jag satte mig ner ikväll för att skriva att det var OK, och att jag kunde vänta till januari. Men plötsligt började jag fundera... Jag gick in på Amazons hemsida igen. Det stod klart och tydligt att skivan borde ha anlänt senast den 5:e. Det stod till och med Your order should have arrived by now, med stora röda bokstäver. En bit ner stod det något som var ännu intressantare. Nämligen att sista datum för att lämna in klagomål var en månad efter sista beräknade ankomstdatum, d.v.s. i början av Januari. Jag förstod varför de ville att jag skulle vänta en månad till...

Jag har nu skrivit tillbaka till dem och förklarat att jag inte är intresserad av att vänta, och varför...Nu får vi se vad som händer...

1 comment:

Anonymous said...

Go Anders go! Telia var bara en uppvärmning inför det här. jag hejar på dig!