Wednesday, December 15, 2010

Utanför Gärdets tunnelbana (då och nu)

Förra gången jag var i Stockholm besökte jag två ställen där jag tillbringade mycket tid under mitt praktikår 2005-06. Hässelby, där jag bodde, och Europa Studios där jag praktiserade i ungefär två månader. Denna gång tog jag tunnelbanan ut till Gärdet. Det är där man kliver av när man ska till frihamnen, där jag tillbringade mina första två månader på Mastiff:

Gärdet, Gärdets tunnelbanestation, tunnelbana, tunnelbaneuppgång, tunnelbanenedgång, stockholm, tegeluddsvägen, värtavägen, 2005, 2010, höst, vinter, då och nu, tv4, foto anders n
Varje morgon tog jag gröna linjen in till T Centralen, bytte till röda mot Ropsten. Klev av, följde strömmen av människor, tog rulltrappan upp, ut genom spärren, förbi hissarna och de små butikerna. Genom den långa gången med alla sina skyltfönster fulla med reklam för olika företag. Ut genom dörren i berget (se ovan) och ut på busshållplatsen...Vad i hela?

Gärdet, Gärdets tunnelbanestation, tunnelbana, tunnelbaneuppgång, tunnelbanenedgång, stockholm, tegeluddsvägen, värtavägen, 2005, 2010, höst, vinter, då och nu, tv4, foto anders n
Så här såg det väl inte ut? Där var en liten vändplats för bussarna, en rad träd och en busskur. Bakom det en stor parkering och nere bakom den kunde man skymta Tegeluddsvägen med TV4-huset. Nu är det en...bakgård?

Gärdet, Gärdets tunnelbanestation, tunnelbana, tunnelbaneuppgång, tunnelbanenedgång, stockholm, tegeluddsvägen, värtavägen, 2005, 2010, höst, vinter, då och nu, tv4, foto anders n
En snabb koll i bildarkivet bekräftar mina minnen. Här står jag, hösten 2005, på Värtavägen, nästan nere vid Tegeluddsvägen och tittar upp mot tunnelbanenedgången. Den gömmer sig bakom grönskan, strax till vänster om huset.

Gärdet, Gärdets tunnelbanestation, tunnelbana, tunnelbaneuppgång, tunnelbanenedgång, stockholm, tegeluddsvägen, värtavägen, 2005, 2010, höst, vinter, då och nu, tv4, foto anders n
Och samma motiv något mer än fem år senare. För ovanlighetens skull ska jag inte klaga på förstörelse av gamla fina miljöer. Detta var väl ingen direkt förlust. Jag är mest imponerad över att de lyckats klämma in ett helt hus på den lilla busshållplatsen...


Gärdet, Gärdets tunnelbanestation, tunnelbana, tunnelbaneuppgång, tunnelbanenedgång, stockholm, tegeluddsvägen, värtavägen, 2005, 2010, höst, vinter, då och nu, tv4, foto anders n
Närbild på busshållplatsen 2005. Gatstumpen, väntkuren och träden till vänster täcks nu av huset. Tunnelbanenedgången låg och ligger strax till höger om postlådorna, bakom grönskan mellan husen.

No comments: