Thursday, December 23, 2010

Teaterstudier

Det är nu ett par veckor sedan mitt Stockholmsbesök, men jag har fortfarande lite kvar att berätta. Förutom fotografistudier så sysslade jag även med teaterstudier. Två pjäser på Stadsteatern hann jag med. "Rut och Ragnar" av Kristina Lugn. Med det legendariska äkta skådespelarparet Meta Velander och Ingvar Kjellsson. Framförallt för att ha sett dem. De har ju varit gamla så länge jag kan minnas. Och de är inte yngre nu. Vid 87 års ålder, efter mer än 50 år, har Kjellsson tagit tjänstledigt från Dramaten för att spela med sin ett år yngre hustru på Stadsteatern. Bara det är ju anledning att gå och se dom...

Men min kanske huvudsakliga anledning för Stockholmsbesöket var att jag ville se Aniara. Stadsteatern firar 50-årsjubileum med ett verk av Olofströms främste kulturpersonlighet Harry Martinsson. Hans rymdepos har tidigare tonsatts av både Karl-Birger Blomdahl och Carl-Axel Dominique. Denna gång är det Kleerup som fått äran. Föreställningen har dramatiserats och regisserats av Lars Rudolfsson, regissören bakom bl.a. Kristina från Duvemåla. Nästan hela teaterns ensemble medverkade. Många kända namn. Helen Sjöholm, Sven Wollter, Marika Lindström, Ingvar Hirdwall, Claire Wikholm, Helge Skoog, Sara Jangfeldt, Sven Ahlström och Dan Ekborg för att bara nämna några. Häftig scenografi och bra musik. Exempelvis den här låten:



En spännande teaterupplevelse, precis som den Martinssonföreställning jag dokumenterade för ett par år sedan här i Olofström:


Harry Martinsson, teater, nässlorna blomma, barndom, näbbeboda skola, nebbeboda, nyteboda, skola, skolklass, gammal, förr i tiden, pjäs, föreställning, svartvitt, gammal bild, foto anders n
Nässlorna blomma (Foto Anders N)
Baserad på den självbiografiska romanen Nässlorna blomma. Här ser vi en dåtida skolklass utanför Näbbeboda skola, där även Harry själv gick. En av de små eleverna på bilden, som nu uppnått gymnasiet, mötte jag förresten av en händelse vid tåget för ett par dagar sedan...

No comments: