Saturday, October 31, 2015

Öjebyn

Öjebyns kyrkstad
Öjebyn. 4000 invånare. Mest känt för sin imponerande kyrka med
tillhörande kyrkstad. De är så imponerande att de förtjänar ett
eget inlägg. Först en tur i resten av byn...

Olle Svensson AB
Det första jag såg när jag kom med bussen var det här.
Olle Svensson AB. Ett av sveriges största grossistföretag
inom bär. Huvudkontor hemma i Olofström av alla ställen.
"Bär-Olle" var ju en profil hemmavid på sin tid.
Numera är det väl hans barn som driver företaget.

Om inte namnet är bekant så kanske
du känner dom under namnet "Finnerödja". Ett varumärke som
egentligen är en by i Tiveden, skogarna nordväst om Vättern och
öster om Vänern.

Det kan också nämnas att när mina föräldrar kom till Olofström
och skaffade telefon, övertog de Bär-Olles gamla nummer.
En sen kväll ringde en onykter och pratsam norrlänning och
ville snacka med Olle. Kanske samtalet kom från Öjebyn?

Hur som helst, när jag såg skylten
kände jag mig genast som hemma...

Paltzeria
Efter kyrka och kyrkstad är Öjebyns största sevärdhet
förmodligen denna byggnad. Paltzerian. Även den kommer
att få ett eget inlägg inom kort. Som du förmodligen har förstått
befinner vi oss mitt i Paltriket. Öjebyn ligger strax norr om
Paltens huvudstad: Piteå.

Öjebyn
Faktum är att Öjebyn ÄR Piteå. Det ursprungliga.
Det var först 1666, efter en större brand,
som man flyttade stadens centrum till dess nuvarande läge.
Ungefär 6 km sydost om Öjebyns centrum.
Sedan 1995 är samhällena återförenade. Då växte Öjebyn
ihop med Piteå och kan numera betraktas som en nordlig
förort till staden...

Pitstop
Därför heter vägkrogen Pitstop. Pit. Inget annat...

Pite älv
Den natursköna Pite älv flyter precis förbi Öjebyn.

Öjebyns station, järnvägsstation
Järnväg finns, dock utan persontrafik. Järnvägsstationen
har blivit ett Värmepumpcenter.

Björklunda idrottsplats, Öjebyn

Öjeby sporthall simhall

Solanderskolan
 Solanderskolan. Daniel Solander är ortens store son, och
mer känd och framstående än du tror. Mer om honom senare.
Torget Öjebyn
 Torget, Öjebyn

Öjebyns bibliotek
Öjebyns bibliotek. Tidigare skola, tingshus och kommunhus.
Observera den blygsamma snöfläcken. Jag närmade mig våren...
Öjebyn Lutherska bekännelsekyrkan St Jakobs församling kyrka St Jakob Piteå

Öjebyns centrum
 Gammal biograf Öjebyn Humlans cafe
Fd biograf. Senare café. Tyvärr numera stängt. Tyvärr.
Det ser väldigt mysigt ut.
Se bilder på Caféets blogg, som fortfarande finns kvar...

Öjebyn

Öjebyn industri
Stor imponerande industribyggnad. Har säkert tidigare inrymt
något större företag. Numera många små.
Däribland ett Paltbageri...

No comments: