Thursday, October 15, 2015

Litteraturhistorisk, populärmusikhistorisk och sporthistorisk kommentar till föregående inläggs rubrik...

Du noterade säkert citatet "Under över alla under..." i rubriken på föregående inlägg. En finurlig formulering som jag trodde att jag hade lånat av Owe Thörnqvist. I "På festplatsen", en socialrealistisk skildring av en vanlig svensk utekväll för sisådär sextio år sedan sjunger Owe om att:

Under, under över alla under,
se länsman springer som den värsta Gunder
å etter e' Petter å råstarka Larsson i Krok.


Finns även i en något nyare och ännu svängigare cover med Kalle Moraeus som jag tyvärr inte lyckas hitta på Youtube. För läsare födda efter 1950 kan det vara på sin plats att notera att Owe Thörnqvist (1929-) är en svensk artist och låtskrivare med glimten i ögat från 1950-talet och framåt. Han gjorde Sveriges första rocklåt (Rotmos Rock, 1956), har skrivit femtielva tungvrickande låtar som farfar och mormor fortfarande kan utantill allihop och efter en bitvis något svajig karriär firade han 85 år varav 60 på scen förra året.

"Gunder" i låttexten syftar på Gunder Hägg (1918-2004), den svenske superlöparen som slog hur många världsrekord som helst på hur många distanser som helst. Under knappt tre månader 1942 slog han tio världsrekord. Tyvärr hade han sin storhetstid under andra världskriget, så då blev det inte så många stora världstävlingar. Världen hade liksom annat för sig. Mest känd idag är han kanske för att han slutade karriären med avstängning. Inte för att han hade dopat sig eller något sådant. Inte alls. Men han hade fått betalt för att springa! Smaka på den du! Det var långt före idrottspersonernas miljonkontrakt med olika sponsorer... 1946 stängdes han av "för evigt" från tävlande. Vid detta tillfälle var han innehavare av världsrekorden på 1500, 2000, 3000 och 5000 meter, samt på 1, 2 och 3 engelska mil...

Det var alltså som denne Gunder länsman sprang när han jagades av Petter och Larsson i Krok. Men, det visade sig att jag hade misstagit mig. Citatet "Under över alla under" är äldre än jag trodde. Det tycks vara självaste gamle nobelpristagaren i litteratur (1916...äntligen?) Verner von Heidenstam (1859-1940) som ligger bakom det. Citat från Projekt Runeberg:

UNDRET

Under över alla under,
höga, outgrundligt stora!
Ulvens klyfta blev ej ditt hem,
ej det mörka havets djup.
Född blev du att vandra
i den gyllne människoleken.
Broder, syster, du, som än
går din färd på jordens stjärna,
kort är livets väg och kvällen snar,
blid och glatt förnöjsam ändå var!
Strid på stridens dag och lek på vilans!
Sök försynt din ro bland goda hjärtan,
yr i våren, vis i åldern,
och när vitt ditt huvud sjunker,
prisa undret, att du föddes
människogestaltad, gudalik
undret över alla under! 


I mitt inlägg om Gustaf Fröding, från min värmländska resa förra våren, jämförde jag Frödings och Heidenstams eftermäle med hjälp av exempel från den svenska popmusiken. Fröding vann. Då visste jag inte att även Heidenstam kunde poppas upp. Men det krävdes alltså en ordentlig makeover från Owe Thörnqvist först.

No comments: