Sunday, October 18, 2015

Eureka! De har löst det!

Trafikverket och regeringen har kommit på hur de ska förhindra tågkaos den kommande vintern. Då man...

"...inte tror att det finns någon som skulle vara beredd att betala för att vi skulle ha snöröjningskapacitet att hålla alla järnvägar, vägar och flygplatser rena från snö alla dagar. Och det är ändå några få gånger per år som de stora störningarna uppstår..."

...har man kommit på en annan, enklare och billigare lösning. Smått genial. Och jag kan ju inte förneka att de har rätt i att Sveriges skattebetalare nog inte är beredda att betala för snöröjning under sommarhalvåret. Å andra sidan bör en dylik väl inte vara alltför avancerad, personalkrävande och därför heller inte nämnvärt dyr. I princip gratis, som jag ser det. Men hursomhelst. Åter till lösningen av problemet:

Man kommer helt enkelt att ställa in vissa av tågen. Och ju färre tåg som går, desto färre försenade tåg blir det. Enkel matematik.

Varför då inte ställa in ALLA tåg i vinter? Då blir garanterat inget av dem försenat. Och eventuella tågkaos uteblir helt. Det är en mycket bättre idé än till exempel moderaternas förslag att förbjuda tiggeri. De människor som tigger kommer inte att försvinna för det. Flytta kanske, men inte försvinna. Och de blir definitivt inte mindre fattiga. Men ett tåg som inte finns KAN faktiskt inte bli försenat!

2 comments:

Anonymous said...

Genialt ju! Lite så ska jag börja leva mitt liv. Om jag inte gör något riskerar det inte heller att bli fel. Varför kom jag inte på det här tidigare?!

T'syf ~pl said...

Du ser, det funkar på allt!