Friday, October 9, 2015

Första maj på finska...

1._toukokuuta
Efter kortegen var det dags för Finskt Första Maj-firande.
På torget på Torneåsidan av det stora köpcentrat vid gränsen.

1. toukokuuta Tornio
Det hölls tal. På finska. Det lät inte som
"Proletärer i alla länder, förena er."
Kanske var det "Sköna maj välkommen."
Kanske var det ingetdera.
Det var kallt.

Förste maj, som i arbetarnas dag,
har ingen artikel på finska wikipedia.
Det visste jag inte då, men jag tänkte på inbördeskriget
mellan de "vita" och "röda",
den svartaste tiden i den finska historien.
När finländare slogs mot finländare.


Ylioppilaslakki
Finland blev vitt. De röda finns fortfarande, men
deras flaggor som så tydligt dominerar dagen i Sverige
syntes inte till på det här torget.
Däremot fanns där en ansenlig samling studentmössor.
Ylioppilaslakki
, på finska. Denna första maj
i Finland kändes nog mer som Valborg i Sverige.
Fast utan brasa och utan kör.

finsk dragspelare
Men vem gömde sig på den bistre notbladshållarens
(det blåste rätt bra) basker om inte Che Guevara.
Och en fin gammal visa spelades på ett rött dragspel.

Visan var mig lika okänd som
talet på scen och runt mig var obegripligt...

Tornio
 Så småningom lämnade jag den finska folkfesten
och begav mig en timme tillbaka i tiden,
det vill säga tillbaka till Sverige,
för att jämföra med firandet där...

No comments: