Wednesday, August 19, 2015

Som i en akvarell av oklar nationalitet...

Tornedalen Lars Lerin
Bussen körde söderut. Längs Torne älv, som nu intagit sin roll
som gränsälv. Med andra ord är det Finland du skymtar där
borta i skogskanten...

Tornedalen
Molnen var tunga. Vädret grått. Stugorna röda.
Det var som att åka i en akvarell av Lars Lerin...

Halpa Halli
Plötsligt såg jag en bekant skylt utanför fönstret. Halpa-Halli.
Finska för "Billiga hallen". En kedja med lågprisbutiker.
Som Ö&B ungefär. Fast på finska.
Jag mindes barndomens besök på Halpa-Halli i Närpes.
Betydde det här att jag var i Finland nu?

Välkommen till Finland SMS
Min mobil var utan tvekan av den åsikten. Å andra sidan
kan man inte ens gå längs stranden utanför Helsingborg utan att
den tror att den är i Danmark.

bussbyte
Då stannade bussen tvärt. Näsa mot näsa med en annan buss
som blockerade vägen. Busschauffören reste sig och
vinkade till mig och den handfull övriga passagerare som
satt utspridda i bussen. "Hejdå!" sa han. Och så försvann han ut.

Hade han övergivit oss mitt ute i Tornedalen?

Nej. Efter vad som kändes som en halv evighet, men förmodligen
bara var någon minut, klev en annan busschaufför ombord.
"Hej!" sa han. Med tydlig finsk brytning. Han satte sig
till rätta, och startade bussen. På något vis lyckades han och
vår gamle förare, nu den nye föraren av den andra bussen,
snirkla sig förbi varandra och färden fortsatte...

 ICA Pello
Det lilla bussbytardramat utspelade sig här, i Pello.
Vilket gjorde mig ännu mer fundersam.
Pello är vad jag vet ett samhälle i Finland.
Tornedalen
 Var vi i Finland trots allt?

Norrland
 När ett större vattendrag uppenbarade sig på fel sida om bussen,
det vill säga höger om, eller väster om. Då var jag övertygad.
Bussen hade på något vis letat sig över på den finska sidan älven...

Någon dag senare studerade jag en karta. Och insåg snabbt att jag hade missuppfattat alltihop. Precis som dumfånen. Pello är ett samhälle i Finland. Vid Torne älv. Helt korrekt. Men på svenska sidan finns också ett Pello. Ett betydligt mindre, men ett Pello likaväl. Det är ofta så i Tornedalen. Att samhällena har en siamesisk tvilling på andra sidan älven. Större eller mindre. Varför? Det ska jag berätta mer om så småningom...

Och vattendraget på fel sida bussen var inte älven. Det var bara en sjö. Så jag var inte i Finland. Aldrig någonsin. Däremot skulle jag ett par minuter senare befinna mig mitt i Tyska alperna...

No comments: