Tuesday, August 11, 2015

Now that's what I call en riktig väntsal!

Pajala flygplats
En flygplats, mitt ute i Norrlandsskogarna. Men jag kom inte
med flyg. Jag satt fortfarande på bussen från Kiruna, som
nu rullade in i det samhälle där jag skulle tillbringa det
närmaste dygnet...

Pajala bussterminal
Bussen stannade på bussterminalen.

Ture uggla Pajala
Där jag beskådades av en stor och märklig uggla på en pinne.

buss Norrbotten länstrafiken
Bussen tog paus en stund, för att snart fortsätta ner mot kusten.
Dit var jag också egentligen på väg. Men först ett dygn i detta
litterärt berömda samhälle.

Malmen Pajala
 Innan jag påbörjade litteraturstudierna hade jag dock något
viktigare att göra. Mycket viktigt. Jag hade suttit på bussen
från Kiruna i två och en halv timme. Och busstoaletten var
sönder. Jag lastade av min vagn och sprang sedan in i
väntsalen. Den befann sig i en byggnad kallad Malmen.

Väntsalen var mycket mysigt inredd, helt utan havsdrakar,
och innehöll både café och loppis. En jätteloppis, som upptog
hela källaren på det stora huset...

loppis pajala

Jag konstaterade snabbt att om jag skulle leta mig igenom hela
denna källare, och det skulle jag naturligtvis, skulle det vara
kväll och mörkt innan jag var klar. Bättre att skjuta upp det
till morgondagen, då vädret skulle vara betydligt sämre. Idag
väntade sightseeing i den vackra kvällssolen. Men först
måste jag hitta hem. Mitt tillfälliga hem. Jag frågade
den vänliga damen i kassan efter vägen till campingen.

Runt huset, ta till höger och följ vägen tills samhället tar slut.
Men hon varnade mig. Det var långt till fots. En cafégäst
erbjöd sig att skjutsa mig. Om hon hade haft en bil.

Och jag började gå...

No comments: