Thursday, August 20, 2015

Haparanda Sunset - En första skymt av Sveriges Istanbul...

-Var ska du av? Frågade chauffören.
Han som tog över i Pello.
-Jag vet inte, sa jag. Jag är ny i stan.
Bussterminalen blir väl bra.
-Bussterminalen? Nej. Den nya ligger
så långt utanför centrum. Vart ska du?
-Vandrarhemmet, sa jag.
-Aha! sa busschauffören. Och svängde in på en gata.
"Varsågod. Det ligger där nere..."
Han pekade ner på en tvärgata. Jag klev ut och grävde
fram väskor och vagn i bagageutrymmet.
Jag tackade för den extra skjutsen.
Busschauffören log vänligt och körde iväg.

Resväskor
Det första jag kom på när han hade kört var att jag
hade glömt min mössa ombord.
Nu var det lyckligtvis betydligt varmare här
än i Kiruna och Pajala.
Jag var långt nedanför polcirkeln.

Haparanda
Gatorna var snöfria. Man kunde faktiskt ana att våren var på väg.
Därmed inte sagt att det var varmt. Jag fick nog försöka ta
kontakt med länstrafikens hittegods imorgon.
Eller helt enkelt köpa en ny mössa.
Borde inte vara alltför svårt att hitta här uppe...

River Motell Vandrarhem Haparanda
Jag gick ett par kvarter ner till älven längs tvärgatan
chauffören pekat ut. Där låg det.
Mitt hem för den kommande veckan.
En vänlig man som talade norrbottniska
med rysk brytning tog emot.

Haparanda
Sedan tog jag en kvällspromenad.

Hermanson Handelshus Haparanda
Haparanda är en fascinerande stad i all sin enkelhet.

gammalt hus, trähus, Haparanda
Samtidigt som den är en av våra minsta och obetydligaste städer...

järnvägsbron, Haparanda
...är den vår mest kontinentala. Sveriges Istanbul. Gränsstaden.

JALA Haparanda
Längst österut, bokstavligen på gränsen till Finland.

Nedertorneå Kyrka, Torne älv, Haparanda
Kyrkan du ser där på andra sidan är Finland. Men det finns också
Finland på betydligt närmare håll. Mer om det senare...

Haparanda
Det himmelska kvällsljuset gjorde ju inte saken sämre.

torget, Haparanda
Det lilla torget...

Stadshotellet, Haparanda stadshotell
...med sitt gigantiska stadshotell.

Minerva, Haparanda
När solen försvann vid horisonten...

blodpudding
...gick jag hem och lagade till min nyköpta kvällsmat.

Mitt livs dyraste blodpudding med lingonslylt.

1 comment:

Terese said...

Vilken härlig betraktelse av lilla Happis! Konstigt, jag tycker nästan bättre om min stad sett ur andras ögon... Välkommen åter!

/ Terese