Monday, August 24, 2015

En fråga om gränsdragning... (Haparanda och/eller Torneå)

Från kyrkogården i Haparanda kan man se ända till Finland...
Höghuset i bildens höga del är Finland. Övriga hus, samt skylten
där det står IKEA är Sverige...

IKEA Haparanda Tornio
Trots Haparandas blygsamma storlek har man alltså ett eget
IKEA. Förklaringen ligger i närheten till Finland. Hela norra
Sverige, samt norr Finland vallfärdar hit för billiga möbler.
Närmsta svenska IKEA ligger i Gävle. Umeå är på gång.

På kvällarna kunde jag roa mig med att gå över parkeringen och
lyssna på bråkande par som försökte få in stora möbelpaket i
sina bilar. Samtliga bråk var på finska. Otextade...

Haparanda Tornio Resecentrum Bussterminal
Bredvid IKEA, några meter närmare Finland,
ligger Haparanda/Tornio resecentrum. En nybyggd anläggning
som delas mellan Haparanda och dess finska tvilling Tornio.
Eller Torneå som vi svenskar brukar säga. Du vet Umeå,
Sollefteå, Piteå, Luleå, Råneå, och Torneå. Det låter bra och
naturligt. Umeå, Sollefteå, Piteå, Luleå, Råneå och Haparanda
låter inte riktigt lika bra... 

Men Råneå? Har man väl aldrig hört talas om? Nej. Inte ännu.
Men om någon vecka vet även du vad Råneå är...

Idag var det Torneå det skulle handla om. En gammal svensk stad som ryssarna la beslag på 1809. Dessförinnan var som du förmodligen vet hela Finland svenskt. 1809 drogs en ny gräns längs Torne älv. Där har du förklaringen till alla tvillingbyarna på var sida av gränsen. De är egentligen samma byar, på var sida älven. Som genom en gränsdragning de själva inte kunde påverka, plötsligt delades i två. Jämför med Berlinmuren och Öst- och Västberlin. Tornedalen har fördelen att ligga långt från huvudstäder och bestämmande ledare, i Stockholm, Helsingfors och Moskva, och har därför inte tagit alltför hårt på den där gränsen. Vilket du kommer att få flera exempel på...

Jag visste sedan tidigare att ett visst utbyte skedde mellan Haparanda, på den svenska sidan älven och Torneå, på den finska. Att det var lite mer komplicerat än så skulle jag snart bli varse. Mitt första problem var att hitta älven. Jag hade tagit mig upp till IKEA och bussterminalen. Men någon älv syntes inte till. Däremot ett stort köpcentrum som dolde utsikten mot Finland. Varför byggs det alltid en massa köpcentrum på de mest olämpliga ställen?


Jag gick in...
Interiören kändes mer finsk än svensk. Men det var väl naturligt
att många finska affärer tar plats i en galleria så här nära gränsen...
Döm om min förvåning när jag kom ut ur gallerian på andra sidan, och plötsligt befann mig mitt inne i Torneå. I Finland! Ingen tvekan om den saken. Inte en svensk skylt så långt ögat kunde nå. Men vem hade snott gränsälven?

Torneå kyrka Torneo Kirkko
Sanningen visade sig vara att Torneå, den gamla staden - nuvarande centrum, låg på en ö i älven. Landhöjning och utfyllnad har gjort att denna ö nu i princip sitter ihop med Sverige. Den stora fåran av Torne älv flyter inte mellan Sverige och Finland, utan mellan Torneå och Finland. Eller mellan Torneå centrum och resten av Torneå om man ska vara petig. Gamla Torneå är alltså i praktiken åter en stad i Sverige. Efter 1809, när vi hade förlorat Torneå (som var världens nordligaste stad till 1789), försökte man bygga en ny stad någon mil västerut. Karl Johans stad, hette den. Tyvärr ville inte lokalbefolkningen bosätta sig där. De sökte sig hellre tillbaka till älven. Så nära den gamla staden som möjligt. Ett litet fiskeläge kallat Aspstranden (Haaparanta på finska) upplevde en otrolig tillväxt. Och sedan vet vi hur det gick. Idag är gränsen inte så viktig. Torneå har fyra gånger så många invånare som Haparanda. Haparanda är i praktiken en stadsdel i Torneå. Det hjälper inte hur mycket ländernas ledningar försöker motarbeta folket. Om folket säger att det är samma stad, så är det samma stad. Finska som språk, och finska Euro fungerar på båda sidor gränsen...

Torne älv
Torne älvs huvudfåra, mellan Torneå och Finland.

No comments: