Saturday, June 13, 2015

Ur ett annat perspektiv...

Sverige ur samiskt perspektiv
Den här kartan hittade jag i Gällivare. Det tog ett tag innan
jag blev klok på vad den föreställde. Ser du?

Det kan vara bra att se världen ur ett annat perspektiv ibland.
Skåne och Blekinge är ganska avlägsna och obetydliga om
man ser Sverige och Norden ur ett samiskt perspektiv.

En liknande karta hittar du här.

På kvällen när jag kom hem läste jag
följande rubrik på Text-TV:

TOTALT TÅGSTOPP NORR OM STOCKHOLM!


TOTALT tågstopp.
Tågstopp i hela Norrland?

Tänkte jag naturligtvis.

Men nej. Tågstoppet var i Solna.

Som för en gångs skull också kändes
väldigt avlägset och obetydligt.

STORA TÅGPROBLEM I HELA LANDET!

Stod det på SVT:s hemsida vid samma tillfälle.

Observera. HELA landet.

Det var nämligen stopp i Linköping också...

Som sagt. Det kan vara bra att se världen
ur ett annat perspektiv ibland...

No comments: